onsdag 30 januari 2013

Språket åter igen




Kära läsare.

Jag kan bara inte låta bli att ha åsikter i detta intressanta ämne. Jag kommer nog aldrig att kunna förstå varför det talade ordet i och kring Mälardalen, där spissflabbade stockholmare är i klar majoritet räknas som rikssvenska. Ni stockholmare som läser detta skall inte ta illa upp på beskrivningen av ert släkte. Jag menar att vi skåningar tenderar ju till att vara bredflabbade tillsammans med danskarna.

Nu till saken. I stockholmsområdet tenderar ord med r och s efter varandra att bli ett sjeljud i stället för rs.
Exempel: förschta, förschtår. Det finns säkert fler exempel, men visst är det lite fyllespråk över deras uttal.

Ä och E hr jag behandlat i tidigare inlägg. Som väl är har stockholmarna under senare tid lärt sig att uttala Ä på korrekt sätt. Språket utvecklas.

Hur kan man vara kvalificerad att tala rikssvenska med detta uttal? Jag bara undrar. Rikssvenskan talas i Skåne!

Många förfasar sig över att vårt språk håller på att förfalla, men jag håller inte med. Tvärtom, språket utvecklas och så har skett sedan urminnes tider. Sedan kan man ju ha åsikter om alla låneord, framförallt engelska som numera användes. Samma sak uppstod när kungahuset blev franskt. Hur många franska låneord har vi inte? Där skiljer sig danskan och norskan från svenskan. Jag tror att dom har färre inlånade ord även om dator heter compuder på danska (OBS d:et, det är så danskarna uttalar det). Ta t.ex. danskans fjernsyn och norskans rikskringkastning (TV).

Hur kan man förresten översätta laptop? Knätopp,eller?

Kära vänner, det kommer säkert mera i detta ämnet. Kom gärna med kommentarer. Det är ni väldigt dåliga på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar