söndag 13 januari 2013

Olof Palme och lite funderingar

Jag känner att det blir lite mycket av Palme på TV nu för tiden. Först visar dom flera avsnitt om hans liv i form av en dokumentär och nu kommer Leif G W Persson trilogi "En pilgrims död" in i tablåerna. Trötta mig, som den yngre generationen skulle ha uttryckt sig.,

Visst var Palme en färgstark figur, men undertecknad var aldrig någon större fan av honom. Hans löntagarfonder och pomperipossaskatter och andra konstigheter finns kvar i minnet. Jag tror inte att någon svensk på den tiden på fullaste allvar trodde på de idéerna.

Vissa paralleller kan man dra med centerpartiets nya idéprogram. Finns det någon som vill ha månggifte, skolplikten slopas och fri invandring? Risken är nu stor att centern försvinner bort i intet. Ingen vet ju riktigt vad dom vill. Eller är det bara jag som inte har hängt med? Jag känner en del centerpartister och ingen av dom, kan jag tänka mig, skulle ställa upp på detta idéprogram.

För övrigt tycker att att TV kan göra bra dokumentärer. Ett lysande exempel var SVT:s programserie om Jan Stenbeck. Otroligt bra gjort och mycket intressant om en mycket speciell människa och stor entrepenör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar