lördag 25 januari 2020

The Irishman

Bildresultat för the irishman
Bildresultat för pier 97 i new york


Undertecknad ägnade häromsistens en eftermiddag i soffan åt att se filmen The Irishman med Robert de Niro och Al Pachino bl. a. Personligen tycker jag att det var en kanonbra film. Kanske lite för långa sekvenser ibland, men det störde inte mig så mycket.

Många vibbar for genom kroppen under filmens gång. Under min tid i rederibranchen både ombord  och iland, fick jag uppleva maffians makt i verkligheten.

Låt oss börja med jobbet iland, närmare bestämt i New York på ett amerikanskt container rederi.
Det var helt enkelt så, att om det skulle fungera på lastning och lossning vid kaj, var grundregeln att smörja rätt personer - ibland med rejäla dusörer. Om det inte gjordes, fick båten ligga där och man såg inte röken av hamnarbetare. Maffian hade en enorm makt i fackföreningsrörelsen Teamsters.

Från tiden på Svenska Amerika Linien var mönstret det samma. Piren vi använde var överbyggd som ett magasin och där chefade alltid en maffiaboss. Centralt beläget på piren fanns det ett skjul som var bossens kontor. Utanför stod hans Ford Lincoln inramad med rep och mässingsstolpar. Maffiabossarna körde alltid med Ford och då helst Lincoln. Cadillac såg man aldrig i dessa kretsarna. Det var judar som körde Cadillac.

Vid ett anlöp hade vi ett nordiskt par ombord som hade hoppat på i Göteborg för att sedan fortsätta från New York med oss på kryssning. De var minst sagt ganska besvärliga och var aldrig nöjda. Vi kände att det skulle bli jobbigt att ha dem ombord på en lång kryssning.

På skoj gick vi några stycken till maffiabossen, som vi var ganska bekanta med efter alla tidigare anlöp.Vi testade honom med att ställa en fråga hur vi skulle kunna slippa dessa passagerarna.
Vi fick genast svaret att för en viss summa pengar skulle de vara svåra att känna igen och för en större summa skulle de försvinna för gott. Man hade helt enkelt en fast taxa för uppdrag som detta.

Självfallet gjorde vi inte verklighet av erbjudandet, men så gick det till. I nuläget kommer jag inte ihåg hur det gick med de aktuella passagerarna, men det gick nog ganska bra ändå. Annars hade jag nog kommit ihåg.

Slutkommentar:
Jag har för mig att man aldrig har hittat Hoffas kropp. Det ryktas om att han har blivit nergjuten i betong någonstans .

Läs också ett tidigare inlägg om svarta gänget i New York.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar