torsdag 16 januari 2020

En lien återblick

En skönhet på Stockholms ström

Bildresultat för yellow cab
Yellow cab (Märket är Checker)

Ibland dyker det upp roliga små minnen från tiden med MS Kungsholm för sådär drygt femtio år sedan.

Ombord fanns, för den tiden, en ganska avancerad högtalarcentral. Av någon underlig anledning blev undertecknad ansvarig att sköta den. Jag var tydligen den ende som kunde hantera den. Man hade möjlighet att skicka ut musik eller något annat till alla delar av båten. Man kunde också välja att endast en viss salong skulle ta del av "utsändningen". Där kunde passagerarna sitta och njuta av t.ex klassisk musik i lugn och ro. För detta ändamålet fanns det bandspelare och grammofon. Grammofonen kunde man dock inte använda eftersom den klarade inte av sjögången. Då gled nålen runt lite hur som helst. Vad tänkte man på när den installerades?

Undertecknad blev räddningen. Han hade i sin ägo en skivspelare av märket Bang&Olufsen. Den klarade av sjögången eftersom nålen bara påverkades av tryck uppifrån och därmed var den okänslig för sjögång.
Jag lånade ut denna gratis till rederiet för att kunna spela vanliga LP skivor och skicka ut i högtalarna.

Utbudet av skivor var dock ganska begränsat. Därför fick jag tillåtelse att ta mig till Sam Goddeys     ( den tidens världens största skivbutik) för utöka diskoteket.

Sagt och gjort. När vi låg vid kaj i New York, gick jag i land med en summa pengar att handla för.
Jag köpte lite jazzig bra musik som lämpade sig som bakgrundsmusik. Allt enligt min egen smak.
Det blev lite sent på eftermiddagen och ynglingen bedömde det för sent att åka tillbaka till båten för att sedan ta sig ut på stan igen för att gå på en krogrunda.

I nuläget kan jag inte komma ihåg vilka och hur många krogar/jazzklubbar som besöktes, men det var ett antal och paketet med skivor hade jag med mig hela tiden. De fanns med även vid hemfärden till båten, men när den unge mannen kom ombord, upptäckte han att skivorna var inte med längre. De var kvarglömda i taxin.

Hur som helst fick jag av någon ombord ett telefonnummer till taxibilarnas central att ringa.
En mycket artig Dam svarade och ställde direkt frågan: Hur såg taxin ut? Jag svarade att den var gul.

Längre än så kom vi inte och skivorna kom aldrig till rätta. Jag tror att jag slapp betala någon. ersättning till fartyget heller.

Så kan det gå när en förvirrad ung man är ute i tjänsteärenden i New York.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar