fredag 10 januari 2020

Nu får jag också tycka till

Bildresultat för öresundskraft

Från allra första början var jag positiv till försäljningen, men nu har jag ändrat uppfattning.
Grundorsaken till försäljningen, tror jag,är att Hbg stad är ganska rejält skuldsatta (= vi invånare)
och behöver cash. Vi lär ligga på topp 11 bland landets kommuner. Jag tror att kommunen vid en försäljning har till avsikt att inte för stunden ta flera lån. Att pengarna skulle användas till skola, vård och omsorg är jag inte så säker på.

Jag har också i färskt minne hamnens stora överskott som de hade behövt till nyinvesteringar, gick rakt in i kommunkassan och skall helt eller delvis finansiera en helsingborgsutställning framöver.
Hamndirektören var måttlig glad för detta.

AMF är säkert en seriös köpare, men vad har vi garantier på vad de gör efter tre års s:k karantän.
De kan mycket väl sälja till ett utländskt företag. Kanske ett kinesiskt? Det vill inte jag!

På söndag kommer jag att rösta nej till försäljningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar