fredag 28 september 2012

Mycket Danmark






Det började igår. Barnbarnet skulle avlämnas på Kastrup f.v.b. till London för ett kort besök några dagar.
Allt avlöpte  smidigt, nästan. Efter att ha stuvat om diverse parfym- kräm och sprayflaskor innehållande vätska och lämnat några av dom till morfar kom tösen iväg. Som bekant får  man inte medbringa några vätskor i sitt handbaggage (max 100cl).

Parkeringen går till så att man skall sticka in kreditkortet i därför avsedd springa, sedan trycka fram en biljett varpå bommen till parkeringen fälls upp.

Utfarten fungerar på samma sätt med det tillägget att man skall godkänn avgiften genom att knappa in sin pin kod . Det var här det hela hängde sig. Inget hände, det stod bara "v.v. vent" på displayen.

Kön bakom blev bara längre och längre. En man tyckte att jag skulle köra åt sidan, släppa fram alla och sedan försöka igen. Så gjordes, nästa bil körde fram och råkade ut för samma sak som undertecknad.
Raden av väntande bilar växte och mumlet  kön blev allt högre. Min biljett satt fortfarande kvar i automaten.

Till slut var det någon som fick fatt på  en funktionär som öppnade upp maskinen och hjälpte ut alla inkl. mig.Det var långa 15 minuter.

Nästa gång kör jag nog ner i det underjordiska garaget i stället.Där har det alltid fungerat med automaterna.

Trots gårdagens incident blev det Danmark i dag igen. Egentligen hade jag planerat något helt annat. Nämligen att leverera en ny sorts serveringsbricka till logens klubbmästare ,med det blev inte så. Dels hade inte brickan kommit till postens utlämningsställe än och dels var klubbmästaren inte hemma.

Ett snabbt beslut att åka till Danmark togs.

Det blev en HH-Ferry båt. Jag blev det första fordonet som vinkades ombord och precis innan ombordkörning, fälldes bommen till övre bildäck upp. Jag uppfattade det som att det var dit cyklister skulle.
Efter ett rejält motlut möttes jag av en matros som vänligen påpekade att jag skulle egentligen befinna mig på nedre däck, men det gick bra att parkera här också. Som det kan bli.

Färjan var trång och i stort sett fullsatt bl. a med några bussresor lastade med  Damer. Då bör man hålla sig borta från shopen. I stället stötte jag på Nettan och hennes Pappa Bent och vi fick en trevlig pratstund i allt vimlet.

Återresan gjordes med Scandlines , cykelväskan fylldes med whisky och dansk öl. Härmed var ordningen återställd.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar