onsdag 4 mars 2020

En tom mobiltelefon




Nu har det hänt!

Slutligen nekades jag tillträde till mobilen. Detta efter 6-7 försök. Jag blev anmodad att koppla upp mig på I-tunes. Det gjorde jag, men där hände ingenting. Man ville bara sälja musik eller videos samt godkänna en dator, vilket jag inte lyckades med.

Det blöev en tur till Äpplebutiken på Väla där jag snabbt fick en tid hos en tekniker. Kl,. 16.00 skulle jag få hjälp. Hjälpen kom - mobilen kopplades upp till deras I-tunes och efter en stund var den tömd och klar. Detta innebar nyinstallering av bank-id, swish,mail,  nyupphämtning av de appar som jag ofta använder.

Nu hade jag ett antal timmars jobb framför mig. Kalendern var tom och likaså kontaktlistan. Det kändes inte kul.

Operation hemladdning började: Swish, Mobilt bank-id, bilderna från molnet. Det fungerade bra.
Nu var det dags för kalender och kontakter. Det var nu som det märkliga inträffade. Från att kalendern var tom och kontaktlistan helt inaktuell ( där låg plötsligt kontakter som jag använde mig av för 15 år sedan.

Jag började med att lägga in Fruns telefonnummer för det är ju det viktigaste.

Helt plötsligt, när jag först gick in i kalendern, var den, av en outgrundad anledning, helt up-to-date.
Samma sak gällde kontaktlistan. Jag har inte en aning om hur det gick till.

Så är det ofta i den digitala världen. Helt plötsligt funkar det men man vet inte varför och vad man har gjort.

Slutkommentar: Skriv ner alla dina lösenord och koder och förvara på hemlig plats. Dock ej så hemlig att du glömmer var du har dem. Äpplebutiken är bra att ha dessa situationerna. De skötte det fint, vänligt och tog inte betalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar