onsdag 17 oktober 2012

Vårt kära språk. Igen?

För en  ej i Sverige född människa är det inte lätt att leva i detta vårt avlånga land. Jag tänker å vårt språk.
Kära läsare, har ni funderat över hur många ord/uttryck vi har som har både två, tre eller fyra betydelser. I kinesiskan, om jag är rätt underrättad, kan man åtminstone lura ut vad ordet betyder. Det beror på sammanhanget.

Under någon vecka har undertecknad gått och funderat och kommit fram till följande klurigheter.
Sug på detta mina vänner.

Jag börjar med den skånska varianten:
"Ska du mä ud o skida? Nä, varför skida ude när an kan skida inne..."

Det är trevlig att vara i Vara. I Skara slog jag tån i en trottoarkant och nu har den börjat att vara. Undrar hur länge detta varar?

Finskor är söta och trevliga och mina finskor sitter fint.

Även i Trosa bär vissa trosa.

Ting kan vara en trevlig pryl, såvida man inte sitter åtalad .

Ryssja är OK österut. Här hemma används det av fiskarna.

Får lag lov? Eller skall jag göra en lov? Snart har vi lov, som skolpojken sa.

Var är det? Nej, det är ett kuddfordral. Är det här? Nej det heter armé.

I kväll är det underhållning. Kul! Gör dig bara bekant med den du skall underhålla, jag menar hålla under, annars kan det gå illa. Träna på att underhålla din bil, ditt hus eller något.

Mitt snor i näsan är det ingen som snor.

En knapp skall vara knäppt. Vem är det som är knäppt? Är det jag? Det kan man knappt tro.

Det är skönt att bara vara. Eller heter det vara bar? Varar man för mycket, får man gå till doktorn.

Vill du ha den ölen som bärs in?

Nu skall jag sätta mig med en bok innan den tappar löven ..

Nyligen fick vi läsa om ett fritt fall från stratosfären. Det kostade ju massor av pengar och var inte alls fritt!

Jag vill också passa på att nämna den och det. Lätt som en plätt, tycker vi ja. Varför heter det lätt som en plätt, förresten.


Ja, mina vänner, tänk på detta när ni talar med en icke svenskfödd.

Undertecknad efterlyser flera exempel från er.

Go´middag





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar