måndag 14 december 2020

Mera mat och lite till

 



I går fick ni ett, tycker jag, bra recept på cuttykyckling. Nu när  vi ändå är inne på god mat, kommer det ett recept till. Snabbt gott och enkelt.


Pasta med kyckling och ädelost

en riktig höjdare!

Antal per/st 4-5

            Tillagningstid 15-20 min

 

                                                                                                                                    Ingredienser

4 kycklingfiléer
1 röd paprika
purjolök (efter behag)
2 hg champinjoner (färska)
salt
peppar
vitlök
2 hg gorgonzolaost
3 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
0,5-1 dl mjölk (kan uteslutas – man kan a lite extra grädde i stället
2-3 msk mjöl (använd gärna majzenamjöl)

Gör så här ( du behöver en rejäl traktörpanna eller en stor gryta.

Skär kycklingfiléer, paprika, purjolök och champinjoner i bitar. Fräs allt i lite smör. Pressa över vitlök (efter behag) och salta och peppra. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt matlagningsgrädde och mjölk, låt puttra i ca 5 minuter. Tillsätt creme fraichen och smula över ädelosten. Servera med nykokt pasta och vitlöksbröd.

 

Att blanda i pastan när den är färdig:

 

Gör detta och låt stå och dra

 

1 eller 2 finhackade vitlöksklyftor

¾ dl hackad persilja

1 dl olivolja.

-----------


Idag kom sms:et från folkhälsomyndigheten till alla 22 milj. mobilabonnemang i Sverige.

Inga nyheter och ganska fattigt innehåll, kan jag tycka.

Nu är f.ö. alla julklappsinköp avklarade. Dottern sköter inköpen till barnbarnet och morfar betalar. Enkelt och bra. Frun sköter inköpen till alla de andra barnbarnen.

Trots den stundande julen för oss själva här på Fridas gata, vill jag bara kort meddela att det blir inga mjukisbyxor. Fulare klädsel får man leta efter. Jag har ett svagt minne av att jag har ondgjort mig över ett slikt outfit redan för ett par ås sedan.

Det kommer att bli ett traditionellt julbord för två på Fridas gata. Möjligen med undantag av köttbullarna. De kan man ju vara utan en julafton. På juldagen vankas det lutfisk med skånsk senapssås. Lutfisk med mina syskon skjuter vi på till nästa jul - om nu allt är tillbaka till det normala igen.



 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar