onsdag 6 maj 2020

Utdelning

Aktieutdelning - Pengar.se

Som pensionär skall man nog tänka till lite om vad det innebär att våra styrande har synpunkter på vinster och aktieutdelning kontra statlig  hjälp för att överleva krisen.

Vi får inte glömma att bland de största ägarna i svensk industri finns pensionsfonderna. Följden blir, om utdelningarna uteblir, mindre pengar till pensionärerna. Sug på den, mina kära läsare.

Jag kan förstå att diskussionerna uppstår, men vi måste tänka ytterliga ett steg och se följderna.
Vi har redan hört varningar om att pensionerna kan sänkas med ett par hundra kronor nästa år p g a  den negativa tillväxten i landets ekonomi , = bnp. Igår meddelades det en siffra på minus 0,6%. Med uteblivna utdelningar till pensionsfonderna, kan det bli ännu mer.

Med detta inlägg vill jag bara visa att ibland kan jag vara seriös också. I nästa inlägg skall jag försöka återgå till det vanliga. Kanske jag hittar ett märkligt ord som ingen förstår varför det heter som det gör. Vi får se.

Nu skall undertecknad ta sig ut i det vackra vädret. Om det blir per cykel eller apostlahästarna får vi se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar