måndag 4 maj 2020

En prydlig äldre man och lite till



Blir det några paradisäpplen i år?
En välfriserad äldre gentleman. Nu ser man öronen igen.

I dag blev det äntligen av. Jag besökte äntligen en frisör. Jag var väldigt tveksam till att gå till min ordinarie arab på söder nu under rådande coronaförhållanden. I stället ringde jag min gamla frisör. Visserligen har det bytts ägare, men salongen är fräsch och fin. Man spritade sina "instrument" och en flaska handsprit fanns vid kassan. Priset var nästan 3 ggr så högt jämfört med salongen på söder, men å andra sidan lade frisören ner 45 minuter i stället för 5-10. Dessutom bjöd de på gott kaffe med en liten chokladbit till. Timtaxan är m a o lägre hos denna s:k traditionelle frisören. De var ytterst noggranna (syns dock ej på bild). Salongen heter Figaro och ligger på Kopparmöllegatan.

NYTT ÄMNE
Jag har funderat över om det över huvud taget kommer tillbaka handskakning och kramar när den pågående coronakrisen är över? Bara en undring.

En annan, helt annan, sak som av en ren händelse ,slog mig härom dagen var ordet "herdestund".
Vi vet ju alla vad det betyder. Helt enkelt en angenäm stund tillsammans med din partner. Då undrar man genast varför det heter just Herdestund! Jag ser framför mig en hårt arbetande ensam man ute i ödemarken tillsammans med sina får som enda sällskap. Under de förhållandena känns en herdestund ganska långsökt och avlägset. Finns det någon som har ett bra svar på mina funderingar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar