fredag 8 maj 2020

TGIF

Röding med örthollandaise | Mitt kök

Leth Duett Riesling Veltliner | Domaine


Äntligen fredag! Här på Fridas gata försöker vi att hålla på traditionerna. Fredagen är ju speciell och i kväll vankas det färsk röding ackompanjerad av några glas sval Riesling.
En uteträff med familjen ligger i pipelinen ( beroende på väder de närmaste dagarna). Behörigt avstånd gäller. 
Nyss talade jag med ett av barnbarnen och vi bestämde oss för att ge oss ut och cykla med medhavd fika en dag.
Trots karantänförhållanden, är det inte helt mörkt. Dessutom är vi än så länge friska.

SPRÅK OH DIALEKTER.

I går nämnde jag en dialekt som jag har döpt till stockholmsskånska. Det är dock lite svårt att förklara vad det exakt är i detta forumet, men jag skall ge ett exempel: SVT har en reporter från Malmö. En ljus Dam och hon förekommer ganska ofta i rutan. Hon är ett lysande exempel. Denna typ av dialekt har en helt annan betoning är "grundskånskan" och jag tycker inte att det låter helt rätt. Den s.a.s. drabbar skåningar i förskingringen uppe i Mälardalen.

Min favoritdialekt här nere i södern är faktiskt lundaskånskan. Den kallas även för ädelskånska.
Helsingborgarna dras ju med sina spetsiga u:n och drar ner betyget lite, anser jag.

Från Åstorp och österut, stöter man deras typiska å:n.

Mera i detta ämne kommer framöver och nu är snart dags för middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar