fredag 15 maj 2020

Dagens små funderingar och lite till

Det ser väl alla att det är persilja på gång

Det är inte sant att grannens gräsmatta är grönare


Nu har bloggaren uppnått den åldern att vänner och bekanta börjar så smått att dyka upp i dödsannonserna. Inte för att jag brukar läsa dem, men jag antar att det är så.

Ibland slås jag av tanken att ,trots allt, har man uppnått en aktningsvärd ålder utan att vara rörelsehindrad eller märkbart mentalt kvaddad. Andra får ju avgöra denna diagnosen. Idrott har aldrig funnits på kartan och kroppsligt har jag aldrig arbetat. Ett sjuttiotal med marknadsföringsjobb i rederibranschen präglades inte direkt av ett avhållsamt liv.
Jag tror att när det väl är dags att avsluta jordelivet kommer det inte att göra ont. Tvärtom! För kropp och själ är det helt enkelt dags.Det får ske när det vill ske. Jag oroar mig inte.

Det finns gott om folk som har -30 och -40 års kris och kanske också dödsångest. Jag har och är förskonad från sådant. Betr. åkommor är jag, enligt Frun, bra på att förneka ev. sjukdomar. Är det typiskt män , eller? När det väl är dags att stänga locket, ligger jag väl där och påstår att "Jag är inte död!"

Nu återgår vi till skånskan och jag lägger ut ett nytt gäng uttryck nedan:

E
Eda Äta på skånska och en honejder på svenska
En Göran Personare Säg ja och mena nej eller tvärt om
F
Fastlagsbulle Semla 
Fimpe Fimp på svenska
Fittamad Smörgås med fett (gåsafett) i stället för smör.
Fjas Skånska för kvinnans genetialier
Fobbik Dumhuvud (vanligast i malmöområdet)
Fjela Det gör man om man är növelig
Fjåne Idiot
Fjälla Flicka - Det är bättre med en fjälla i veckan än en hel vecka i fjällen
Fjösa Det var inte tillåtet att fjösa en kula vid kulspel
Flabb Trut, käft. Att få på flabben gör ont.
Flabbgroda se ovan
Flabbtorsk En som pratar mycket
Flajert Ytterst i bänkraden på biografen eller teatern
Foden i väret botten upp
Flärp Ursprungligen en gammal tågbiljett som låter när man håller den utanför vagnsfönstret (Hans Alfredsson). Numera något litet ungefär åt det hållet
Fobeck Klantskalle (kommer från Malmö)
Ful Pjodd, dvs gråsparv. I Malmö heter det ful
Fyra Gem Ett seriöst mat- och njutningssällskap - Grundat 1989 och har 4 ord.medl.&6 på tillväxt
Fyrgemling Ett vasst och intellektuellt månadsblad
Fälleben Krokben
Förtröden Är man i Eslöv (avundsjuk)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar