tisdag 27 mars 2018

Den digitala världen IGEN!

Alltså, nu måste jag avreagera mig igen!

I samband med att Fruns telefon kraschade, laddade jag ju ner Itunes, som jag sedan aldrig använde när innehållet från den kraschade telefonen skulle överföras till den nya.

Nu skall det handla om överföring av bilder från mobilkameran.
Innan Itunes var det bara att ansluta via USB till datorn, klicka några gånger och sedan bara lägga över önskade bilder i datorns bildarkiv, eller var man nu ville ha dem.

I går hade jag bruk för några bilder till ett bildband för SPF som jag ansvarar för.

Telefonen ansluts med USB  - Itunes öppnas. Inte f-n hittas det någon telefon. Det enda jag hittar i Itunes är musik, videos och prylar som Apple vill pracka på en. Inte skymten av en mobil enhet som man skall hämta bilder ifrån.

Nu går jag in på "frågor och svar" och får ganska snabbt spader. Där står det mest om hur man hanterar videos, musik etc. Inget om överföring av bilder. Till saken hör att någon mobil dyker heller inte upp i utforskaren som det gjort innan Itunes installerades. I detta skedet ger undertecknad upp och går till nästa dator (SPF:s). Han konstaterar att någon mobil dyker inte upp där  heller. Itunes installeras även i denna datorn, men med samma nedslående resultat som i den egna datorn.

Vad gjorde jag till slut med de önskade bilderna? Jo, jag fick maila dem till mig själv från min mobil. Därefter öppna min mail på "jobbdatorn" och sedan därifrån lägga in dem på bildbandet.

Tidsödande och krångligt!

Idag skall undertecknad åka ut till äpplebutiken på Väla , ställa dem till svars och fråga hur man gör för att få rätt på bildhanteringen.

Rapport kommer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar