söndag 23 februari 2014

Tankar kring valår och lite till

Kära läsare!
Är det bara jag som blir förvirrad av den svenska politiken? Jag menar att det normala skulle vara att antingen står man till vänster eller till höger och ibland någonstans i mitten. Jag får inte längre ihop positionerna riktigt fullt ut.
Klart är dock att farbror Jonas står längst till vänster och mest gnäller. På senare tid har han delvis fått sällskap av miljöpartiet. Ett tag var faktiskt det sistnämnda ett alternativ för undertecknad, men inte nu längre. Deras vandring åt vänster blev för markerad.

Annie står någonstans och stampar under 4% spärren och vill identifiera sig med Gnosjöandan. Hon kastar den sargade centern åt än det ena och än åt det andra hållet. Jag vet helt enkelt inte var jag har dom.

Samma sak gäller Hr Hägglund. Var står hans parti?

Björklund fibblar på med skolan. Dom har inte lyckats fixa det grundläggande problemet, nämligen att ge lärarna fullmakt/verktyg att hantera höntingarna och få dem att ägna sig åt det dom skall i skolan -nämligen att lära sig för framtiden. Jag vill inte påstå att det var bättre förr, men något har hänt på vägen som har resulterat i en av de sämsta skolorna i världen.

Rheinfeldt/Borg verkar trötta. Deras sista utspel med höjda  punktskatter som drabbar studenter, pensionssparare och icke minst undertecknad  ,som av miljösjäl har gått över till diesel, med kraftigt  höjd bilskatt gör mig något förvirrad och förvånad. Svenskarna tillhör ett av världens högst beskattade folk redan.

Löwén uppfattar jag som ett ganska svagt kort. Var finns profilen? För övrigt tycker jag inte att vi svenskar skall fastna i bidragsfällan.

SD uppfattar jag som ett enfrågeparti och därmed inget alternativ. Här måste jag tillägga att vi kunde varit bättre på att ta hand om/integrera våra invandrare med lite bättre struktur på alla de program som finns.. Vi har brist på bl a läkare och där sitter högt utbildade sådana och kör taxi! Varför har det blivit så.

När det gäller vården är jag rädd för att det råder samma förhållande där som hos Trafikverket. Det har visat sig att endast 20% av anslagna medel till förbättring av våra järnvägar går till själva underhållet. Resten administreras bort.

Snart återstår bara Kall Anka partiet, men vi får väl se om det händer något vettigt under resans gång fram till valet.

Mina vänner! Detta var årets s:k seriösa inslag. Kommentera gärna. Det kanske kan bli en debatt av det hela, och kanske ge svar på mina frågor.

Som avslutning måste jag bara nämna ett nytt ord. I Lidls TV reklam slår man ett slag för "funktionsbyxor".
Vad är en funktionsbyxa?? Om en byxa inte funkar som byxa, är det ju ingen byxa. Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar