torsdag 27 februari 2014

Svenska Amerika Linien i Buenos Aires inlägg 10





Jag måste bara berätta mer om kryssningen runt Sydamerika!

Nu skall vi till Buenos Aires - huvudstaden i Ewert Taubes älskade Argentina och med Pampas mäktiga slätter och dess läckra biffkor. Året är 1968.

Innan man kommer till B.A. skall man ta sig igenom Rio de la Plata. Kungsholms c:a 25000 ton var nog maxstorlek på fartyg här. Rio de Plata är  ganska grunt, men tack och lov består bottnen helt och hållet av lera. Ojämnheterna kändes direkt i fartyget eftersom vi bokstavligen gled på leran. Det var inte utan att man gick runt och befarade en rejäl grundstötning när som helst. Hur kul hade det varit att stå där mitt i leran?
 Hur som helst, tog vi oss igenom bottenleran och anlände lyckligt till huvudstaden utan en enda skråma mer möjligtvis på fartygsbottnen.

Innan jag går vidare , måste jag bara  berätta en rolig sak.
Min storebror arbetade i många år för Ericson och var i några år placerad i BuenosAires. Första natten där tillbringade han på hotell med utsikt över floden. På morgonen när han tittade ut, fick han se en båt som kändes igen. Det var var vår kära MS Carola från Linjebuss som då var i trafik på Rio de la Plata! Världen är liten.

Vad gör man i Buenos Aires förutom att dansa tango? Jo, bl.a intar man en argentinsk  Baby beef på en mysig restaurang. Snacka om riktigt kött! På tallriken låg där en lagom grillad (dvs nästan rå) bit kött och inget mer.
Den möra läckerheten täckte i princip hela tallriken. Tillbehören serverades separat, men för dem fanns det ingen plats förrän en bit av biffen var intagen under maximal njutning.

Självklart hände det mycket mer i denna fantastiska stad, men det tar vi en annan gång.

Sydamerika står på önskelistan på destinationer som jag gärna hade besökt någon gång till i livet.
Jag får sätta förhoppningen på en rejält bra skraplott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar