söndag 16 december 2012

Ur led är tiden


Undrar om jag är ensam att ha funderingar kring ordet "KRÄNKT"?
Det har förekommit en hel del i detta ämnet i massmedia på sistone. Jag tycker att den översta bilden talar för sig själv. Jag hittade den i Svd för inte så länge sedan.

Sedan var det ju det med att Disney tar bort den svarta dockan och kosackdansaren från tomtens verkstad i julfilmerna. Kosackdansaren kunde ha uppfattats som jude. Jag fattar helt enkelt inte! Om jag hade varit färgad eller jude hade jag känt mig kränkt om jag togs bort. Vem f-.n känner sig kränkt av Kalle Anka, pepparkaksgubbar och andra seriefigurer?

Debatten om negerbullar känns lika löjlig. I höstas tog man bort en svart figur från en saga och Tin Tin har varit på tapeten länge. Listan kan göras lång.

Det är ofta ett djäkla liv om övervakningskameror. Har man inget att dölja, är det väl inga problem. Min förhållning till FB är ungefär densamma.

För inte så länge sedan kunde man varken hissa den svenska flaggan eller sjunga nationalsången utan att stämplas som rasist.

Killar skall kunna vara Lucia. Hur skall det gå till? Lucia var ju en tjej.

Om några skulle känna sig kränkta så är det vi skåningar. Ta det där med HEN.Ordet borta heter henne på skånska. Kan man då säga "hen är där henne"? Det låter ju inte klokt. Låt oss bevara det skånska språket utan att låta oss påverkas av hen och henoms (OBS ej felstavat) vänner.

Julkalendern har polisanmälts för att man  "Indoktrinerar barn till spiritism". Ja, jag säger då det.

Undrar om dom tvingade att döpa om vissa varumärken? Jag tänker på Carlsbergs Sort Guld, Svart Renault eller den danska osten Svarta Sara.

Invandrare duger heller inte. Det heter utlandsfödda. Vad är skillnaden?

Jag tycker att de s:k kulturknuttarna, eller vad man nu kan kalla dom, börjar ägna sig åt dom som verkligen är kränkta. Bara för att nämna några grupper tänker jag på barn med föräldrar som misshandlar dom.
Flickor som aldrig får gå ut och måste hålla sig hemma och bevakas på vägen till och från skolan och kanske t.o.m inte får välja sin blivande man själv. Gör hon det, kan hon t.o.m. bli mördad. Det finns många fler utsatta, men jag nöjer mig med att nämna dessa två grupper.

Slutligen får vi inte glömma all mobbing som förekommer.

Nä, alla ni som hörs och syns i massmedia i detta ämne - ÄGNA ER ÅT VÄSENTLIGHETERNA!

Som en liten knorr på slutet för att lätta upp stämningen en tanke som som jag fick i e-posten från en god vän:

När man blir riktigt gråtmild och tycker att något är fantastiskt, ja så att man inte kan hålla tårarna tillbaks.

Vet ni vad man är då?

Jo, RÅRÖRD!

Tänk vad uttryck kan ändra innebörd.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar