onsdag 5 december 2012

Arbetsmarknaden




Under en längre tid har det nästan dagligen snurrat runt i massmedia en massa inlägg om dagens krisande arbetsmarknad , speciellt för dom unga.
Jag har länge gått och funderat på vad det kan bero på och kommit fram till att det är många orsaker som spelar in. Min ambition från början var att skriva en story om detta, men har nu kommit till insikt att den skulle bli alldeles för lång och tråkig och förmodligen späckad med en massa sakfel.

Därför har jag bestämt mig för att rada upp ett antal påstående/frågor, så kan tänka och tycka till själva era slöfockar.

Har arbetsmarknadens parter genom åren förhandlat sig själva in i ett hörn? D v s arbetsgivarna känner sig tvingade in i ett stort ansvar för den anställde som gör att man tänker mer än en gång innan fast anställning blir aktuellt. Detta har båda parter bidragit till.

Varför är inte praktiktjänst mer utbyggt? Än så länge är det i stort sett bra de yrkesinriktade linjerna som har det. Jag kommer själv från en arbetsplats där man nästan uteslutande anställde personer från praktikantplatserna. Detta är ett utmärkt sätt att bygga nätverk på.

Har ungdomarna valt fel slags utbildning och låtit känslorna ta över praktiskt och långsiktigt tänkande?

Är ungdomarna latare nu än förr? Ja, det påstod i alla en representant från AF i dagens kvällsblaska.
Jag tror inte att det är så. Däremot är det som regel inte AF som ordnar jobben utan det är ditt nätverk.

Är det för få som har insett hur viktigt det är att få in en fot på arbetsmarknaden, ta vilket "skitjobb" som helst och utgå från det för vidare vandring i arbetslivet.

I Danmark har man lösare anställningsvillkor. Jag lyssnade på en intervju med en dansk 20 åring för en tid sedan som sa: "Det är bättre att ha ett jobb under lite lösare betingelser än inget jobb alls".

Visst är det tuffare idag än vad det var förr. De okvalificerade jobben finns helt enkelt inte kvar. Så sent som i går noterade jag att på Filmstaden styr man hela biljettförsäljningen till automater eller i samband med köp av godis. Folket i biljettluckan finns inte längre. Detta är bara ett exempel.

I dagens moderna samhälle krävs mer än någonsin en bra utbildning. Inte bara det utan även rätt utbildning. Det är förvisso inte alltid så lätt att veta vad man skall välja för väg. År 1 kan det vara stor efterfrågan på en viss yrkeskategori, men efter år 3 eller 4 när utbildningen är klar, kan situationen vara en annan.

Ja, mina kära läsare, ibland försöker jag att vara seriös också. Visst är vi många som funderar på detta och undrar hur det skall gå. Kommer alla jobb att hamna i lågprisländer? Tar robotarna över? Det är klart förstås att någon skall tillverka roboten och någon skall tillverka den roboten som skall tillverka roboten o.s.v. o.s.v.

Samtidigt känns det inte rätt att stoppa den tekniska utvecklingen. Den har ju alltid funnits sedan urminnes tider.

Du har ett antal vägar att nå underteckand på för ett komma med synpunkter/idéer:
Mobilen, e-post (perberg4112@hotmail.com.), Facebook, kommentera detta inlägget (det är bara att logga in på Google med sitt konto om det nu inte redan finns) eller bestämma träff på sta´n och ta en fika samtidigt.

Go´middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar