lördag 22 december 2012

Juldofter i huset

Nu börjar allt bli klart. Ernst Kirschteigers vörtbröd blev lyckat och sprider just nu ljuvliga dofter kring sig.
Möjligen kan jag tänka mig att plussa på lite grand av kryddorna, men bara lite försiktigt. Receptet hittar du på www.recept.nu

Svenssons har traditionsenligt varit här med brunkål. Av oss förärades dom en rökt hjortfiol. Från Hjortshög? - Hr Jansson är förberedd. Självklart med hela ansjovis som man rensar själv och spadet ner i anrättningen. Det skall vara lite sting på grejorna.

Brantevikssillen ligger färdig i burken och doftar fint. "Himmainlagd"

Julskinkan är griljerad och testad fortfarande ljummen på rykande färskt vörtbröd och med Apotekets senap.

Kalkonen på 4,5kg till julafton ligger på upptining. Hoppas att den räcker till 3 pers. En internationell tradition som infördes hos oss för ett antal år sedan. Yngste sonen  har redan inhandlat en utsökt Pinot Noir från Kalifornien.

Självklart vankas det mycket mer mat, men det återkommer vi till.

Rimmen på klapparna till barnbarnen börjar ta form och kommer under kvällens lopp att appliceras på paketen.

Avslutningsvis kan jag meddela att jag känner till när och av vem som klockradion uppfanns, men det återkommer jag till efter helgerna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar