måndag 12 september 2011

Ord och uttryck

Ibland kan vårt språk te sig ganska märkligt och man kan ju ta sig en funderare på uttryck som man hör ibland.

I Idol som gick i kväll sa programledaren att dom skulle trava i full galopp till nästa audition. Hur går det till? Antingen travar man eller så galopperar man, tycker jag.

På min cykeltur idag såg jag en annons från Lidl  som löd "Husmanskost kostar lite". Hur skall man tolka det?
Det betyder olika saker beroende på vilket ord man lägger betoningen på. Snacka om att det danska språket är svårt. Det svenska är svårt det också.

Sedan finns det så klart de gamla klassikerna som :

"Jätteliten". Hur är man då skapt?
"Fruktansvärt bra". Hur kan något bra vara det?
"Skitbra". Är skit bra då?
"Sjukt bra". Konstigt va?
"Det rockar fett" Ja, varför  inte.


Matsäck blir uppåt landet ibland mattsäck. Vilket slit det måste vara att dra runt med en matta i bagaget.

Ett annat uttryck som är väldigt vanligt nu för tiden är "eller hur". Jag samtalade med en yngre förmåga häromsistens. Ämnet har jag glömt, men detta uttrycket användes flera gånger i minuten. Det kan bli lite mycket ibland...

Sedan vet väl de flesta att ballar på skånska är inte samma sak som i Stockholm.

Fler tankar kring ord och uttryck kommer säkert framöver. Hjälp gärna till, kära läsare, med kommentarer.
Om du inte har ett Googlekonto,skaffa ett. Det kostar inget men det behövs för att kunna lämna kommentarer på denna bloggen.

Go´middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar