måndag 27 juni 2011

Nyttig kunskap - eller onyttig?



Är det bara jag som besitter några ovanliga kunskaper om något som för de flesta är totalt ointressant?

På en radio står det FM. Jag vet att det betyder fermatmodellering. AM betyder amplitudmodellering.
Före transistorernas tid fanns det en massa rör i både radio. och TV apparater. Är det någon som vet vad en PL-36:a är? Nä, jag trodde väl det. Det är ett rör som satt i antikens TV apparater och utan detta rör fungerade inte TV:n.

Undrar om jag är ensam om dessa något udda kunskaper?

Nu kom jag också på att, innan man sa FM, hette det UKV = ultrakortvåg. På tal om vågor. Radio Luxenburg, som var en radioföregångare till MTV, fanns på mellanvåg. Åsså fanns det långvåg och kortvåg...

Det är mycket med det elektriska!

Go´middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar