DAGENS REFERAT FRÅN TIDEN PÅ SVENSKA AMERIKA LINIEN
ÅRET ÄR 1968
VALPARAISO CHILE
En resa som jag aldrig kommer att glömma är tågresan mellan Valparaiso och
Santiago de Chile.
Vi hade en hel dag ledigt. Kassören, Besättningskontoristen, Kontorspiccolon
och jag, som då titulerades Informations Officer, bestämde oss för att göra en utflykt till Santiago de Chile. Det var
tåg som gällde. Restiden dit var lite drygt 4 timmar och åter tog det bara 2
timmar. Anledningen till detta är naturligtvis den stora nivåskillnaden.
Anderna är höga och huvudstaden ligger högt uppe. Biljetterna kostade inte
mycket. Vi valde att lösa den bästa som hette First Class Saloon och kostade 4
USD enkel resa . Returresa gick inte att lösa.
Vagnen vi hamnade i var det lyxigaste man kunde tänka sig på denna tiden med
mjuka plyschfåtöljer, massor med plats för benen och en hisnande utsikt över
bergslandskapet genom de fasett slipade fönstren. Ganska snabbt hamnade vi
naturligtvis i restaurangvagnen även den med slipade fönster, linnedukar, dito
servetter och gott om betjäning.
Matsedeln var diger och vi fastnade för en god bit biff som först förevisades
oss på en vagn med alla råvarorna. Inga plastmackor här inte.
Lätt beskänkta och mätta anlände vi en myllrande järnvägsstation i Santiago.
Där fick någon av oss ett infall att simulera ett rån på en av oss för att se
om någon reagerade. Vi skapade ett vilt tumult mellan oss, men livet fortsatte
precis som vanligt runt omkring oss. Nu visste vi var ribban låg.
Efter några timmar i storstaden, tyckte vi att det var dags att åka hem igen.
Båten skulle ju avgå på kvällen och det ville ju till att åtminstone kassör och
informationsofficer fanns ombord. Jag vill minnas att kassören hade nycklarna
till skeppskassan i fickan.
På stationen hittade kassören vårt tåg ganska snabbt. Han hade gjort denna
resan en gång förr, vilket kändes tryggt och bra för oss andra.
Åter bänkade i de sköna fåtöljerna betraktade vi det förbirusande vackra
landskapet en stund. När tåget hade nått utkanterna av staden, tyckte kassören
att han kände inte riktigt igen sig. När vi andra också hade sett efter en
stund, höll vi med. Vi skulle ju åka västerut och det stämde inte riktigt med
solens läge. En något högljudd, men framförallt nervös stämning uppstod. Frågan
var om vi befann oss på rätt tåg?
En äldre herre i närheten hade uppfattat vår situation och bekräftade på
flytande engelska med en lätt brytning att vi var på fel tåg. Detta tåget var
på väg söderut och skulle stanna först efter 40 mil! Vår situation var prekär.
Den äldre herren hade en lösning: När konduktören kom tillsammans med sina
medhjälpare ( han hade
Medan vi väntade på konduktören och hans stab, presenterade sig den äldre
herren som schweizare och bosatt här i Chile sedan många år tillbaka. Var var
han inte speciellt benägen att avslöja. Vi trodde inte riktigt på hans historia
och var ganska övertygade om att han var en gammal förrymd tysk. Några bevis
för detta fick vi dock aldrig och vi lade ner dessa funderingarna ganska snart.
Vi hade andra akuta problem att tänka på.
Konduktören och hans gäng kom. Vi överlämnade diskret våra pengar.
"Schweizaren" gav honom instruktioner och det var inga som helst
problem att lösa vårt problem.
Efter ytterligare en liten stund kom konduktören tillbaka. Han stannade mellan
två vagnar, öppnade ett litet fönster och gav en signal till lokföraren. Tåget
mer eller mindre tvärnitade och stannade på en station någonstans högt uppe i
Anderna. Där stod vi nu och hade fått besked om att om c:a en timme skulle det
komma ett nordgående tåg och ta med oss till huvudstaden utan någon extra
kostnad för vår del.
Vi hade en timme att fördriva i en liten bergsby där man förmodligen aldrig
någonsin hade sett en utlänning. Allra minst en vit sådan. Hungern gav sig
tillkänna och vi hittade en bar på stationen. Vi beställde bröd och vino. Vi
fick en flaska Seven-Up som vi returnerade samtidigt som vi repeterade vår önskan
om vino. Barkillen svarade pekande på flaskan "Si ,si vino". Då
fattade vi att man tog gamla läskflaskor och tappade vin på dem och det var ju
helt OK.
Efter en timme kom vårt tåg och vi hoppade ombord. Standarden var inte riktigt
densamma som vi var vana vid. Här var folket blandat med boskap och det fanns
inga dörrar. Det vara bara att slå sig ner bland indianer, deras barn och
boskap. Vårt vin bjöds runt och vi blev nog ganska populära när tåget rusade
fram i 130km/h utan dörrar och lekande barn på tröskeln. Kassören lyfte in ett
barn, men det skulle han nog inte ha gjort. Det talade en förgrymmad pappa om
för honom. Blodvite uppstod dock aldrig. Vissa saker skall man uppenbarligen
inte lägga sig i.
Glada men något trötta kom vi till slut tillbaka till Santiago bara för att
konstatera att inga fler tåg skulle gå till Valparaiso i dag. Vad skulle vi
göra nu med kassaskåpsnycklar och allt? Sedan var det dessutom så att blev man
akterseglad, var det resa hem igen från första bästa hamn som gällde. Så var
åtminstone reglerna för en vanlig "menig" besättningsman. I vilket
fall som helst hade det inte varit speciellt meriterande för 3 officerare
tillsammans med båtens piccolo att bli akterseglade.
Lösningen till återresan hittade vi i form av en taxibuss som plockade upp och
släppte av passagerare på vägen. Ungefär som en vanlig buss. Chauffören fick
våra instruktioner och tid då han senast måste vara framme i Valparaiso. Jag
lovar att det gick undan på bergsvägarna. Vi färdades med livet som insats. Väl
framme i utkanterna av Valparaiso fick vi punktering och då tänkte vi att nu är
det kört.Vi kommer aldrig att hinna med vår båt. Däckshaveriet bekymrade dock
inte chauffören utan han körde glatt vidare med kasande bil. Nu hängde
livhanken på en ännu skörare tråd.
Ganska exakt en timme innan avgång var vi tryggt ombord igen på MS Kungsholm
många härliga minnen rikare.
Nu tänkte jag avsluta för denna gången. Det finns massor mer att berätta och
att ta allt på en gång, blir för mycket för mina trogna läsare. De
händelser/episoder som jag fick förmånen att uppleva under mina två år ombord
var betydligt fler och mer spännande än de som inträffat, självklart med några
få undantag, under resten av livet Jag återkommer framöver i ämnet Svenska
Amerika Linien.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar