lördag 13 januari 2024

Svenskflaggat

 


Ja, nu står vi där med skägget i brevlådan. Vi har inte många svenskflaggade fartyg kvar. De behövs om det skulle bli s:k skarpt läge, dvs att kallas till "tjänstgöring" för våt land innebärande fraktande av nödvändiga varor till Sverige, De kölar som i dagsläget fraktar varor till Sverige, kommer  naturligtvis att kallas hem till sina hemländer för tjänstgöring.

Det var ju ett antal år sedan som pålagorna för svenskflaggat blev så höga att det inte längre blev lönsamt att segla under svensk flagg längre. Utflaggningen tog fart.

Helsingborg var en gång i tiden en av de mest rederitäta svenska städer. I dag har vi inga kvar.

En amerikanare lärde mig en gång " Make sure that you have a high price, but never price yourself out of the market" - Så sant så.

En orsak till att Svenska Amerika Linien lades ner på -70 talet var att man ville lägga ut tvätterierna ombord på entrepenad i stället för att driva dem i egen regi. Man behövde helt enkelt få ner kostnaderna. Det blev ett stort NEJ från sjöfolksförbundet. Spiken i kistan var ett faktum. Konkurrerande kryssningsrederier hade sedan länge antingen kineser eller filipiner som drev tvätterierna ombord och därmed lägre kostnader.

Tack för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar