tisdag 2 januari 2024

Minnesanteckningar

 



Ibland, när jag kommer ihåg det, gör jag små minnesanteckningar om vad jag skall ta upp i denna bloggen.

Här kommer en: "Cykelhjälm och rökning" Jag inte en susning om vad jag menar med detta och ej heller minns jag när jag gjorde minnesanteckningen. Minnet är bra, men kort, som man säger. Tacksam om någon kan hjälpa mig med vad jag menar. Jag har inte strukit anteckningen. Jag vet ju inte framöver om jag helt plötsligt kommer på vad det betyder...

Nu kommer nästa anteckning som jag gjorde för bara en stund sedan: "Att sova frukost". Det är behagligt och nyttigt för kroppen. Framför allt om man har stigit upp tidigt, typ 06.30 eller där omkring. Denna vanan behöver inte alls påverka vanan att ta en liten lur på soffan efter lunch dessutom. Sömnen är ju viktig! Jag hörde på nyheterna i morse att man har lagt in ett förslag att skoldagen skall börja först kl. 09.00. Då får ungdomarna en extra sovtimme och det lär hindra depressioner hos barnen/ungdomarna. Bra förslag, tycker jag. I många länder börjar skoldagen förs kl. 09.00.

Slutsats och ett gott råd ang. minnesanteckningar: Se till att göra den rejält utförlig, gärna med datum. Bra för oss med nedsatt minnesfunktion. Ett dåligt minne kan ju i vissa fall dock vara ganska positivt som t.ex att man kommer inte ihåg tråkiga och smärtsamma minnen som kan störa välbefinnandet. De försvinner snabbt, kanske för snabbt ibland, och du går vidare i livet utan för mycket gammal skit att släpa på.

Man kan ibland ha hjälp av ett externt minne. Som exempelvis i mitt fall som har en partner med ett mycket bra sådant.

Slutsats: Det fungerar alldeles utmärkt trots ett dåligt minne. Du konsulterar helt enkelt bara det externa, om du har  tillgång till ett sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar