måndag 4 november 2019

Några tankar kring världspolitiken


Bildresultat för prinsen av saudiarabien
MBS
Bildresultat för donald trump



Nu tror jag att ni, kära läsare, har fått nog av rapporter från vardagslivet på Fridas gata hemma hos det strävsamma paret.Nu byter vi ämne.

Vet du att Trump har 55 milj. följare på sitt twitterkonto? Att han hade många kände jag till, men inte så många. Nu kommer det intressanta. Av dessa 55 milj. är det bara 15 milj från Nordamerika. Slutsatsen av detta är då att det är inte via Twitter han "raggar" väljare.
Hans väljare finns i det s:k rostbältet - det vill säga den delen av landet där den tunga industrin såsom gruvnäring, stålverk, bilindustri etc.finns  med stor arbetslöshet. Genom importtullar vill han få liv i de föråldrade industrierna, vars kvalité på sina produkter ligger långt efter stora delar av omvärldens, och därmed skapa jobb - America first!

Tyvärr tror jag inte att medelamerikanen vaknar upp och genomskådar hans maktbegär och vurm för att stå i strålkastarljuset tillsammans med sin unga "köpefru". De flesta väljarna finns bland de lågutbildade.

På TV2 körde de ett reportage i går som handlade om Saudiarabien och deras maktfullkomlige prins M.B.S.
Där var bl a ett inslag från ett statsbesök av Trump. Pompa och ståt är bara förnamnet. Där gick farbror Donald runt och myste i all sin prakt och visade sin varma vänskap med prinsen som tar alla, som inte tycker som han, av daga. Styckmordet i Istanbul är bara ett av de många dåden. Saudiarabien är ett riktigt kungadöme. Det kungen bestämmer är lag. Han behöver inte fråga någon.
Ungefär som vi hade det för 400 år sedan.

I mitt nästa inslag skall jag tala om vad jag tycker om politiker i allmänhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar