tisdag 6 oktober 2015

Lite av varje

Frun sitter i vardagsrummet med två filtar om sig. Det börjar att bli höst. Bäst att sätta på golvvärmen, tyckte jag för en ½timma sedan. Nu är den på. Fingrarna känns också lite stela och frusna och dansar inte lika lätt som vanligt över tangentbordet.

Det är nu som man skall resa till värmen. Oktober, november, lite december, januari och februari är inga roliga månader. Det blir bara mörkare och mörkare. Här i Helsingborg betyder vintern mest kyligt regn och fuktig blåst, oftast från nordväst. Tack och lov har augusti och september varit hyfsat bra vädermässigt så man är, antar jag, någorlunda rustad inför ruskvintern.

En dag som idag får undertecknad tid till datorvård. Härom sistens lyckades jag frigöra nästan 40 GB genom att ta bort Windows 8 som nu är ersatt med 10:an. Trots det kunde jag inte fatta varför det ändå fortfarande var mycket upptaget på hårddisken. Efter en stunds letande hittade jag en mapp som innehöll nedladdade gamla filmer på totalt 30 GB.
Nu är det knappt halva hårddisken som är upptagen.Det är nu min förhoppning att datorn skall bli lite snabbare och stabilare. Vi får väl se.

Visst samlar vi mycket skit på våra datorer!

Idag hörde jag på radion en lärare som hade svårt att undervisa i svensk grammatik. Hans elever kunde inte förstå varför man skall hålla på något så tråkigt. Därför tyckte han att man skulle slopa den undervisningen. Hallå! Vad är det för en lärare som inte kan tala om för sina elever hur viktigt det är med grammatiken i ett språk. Han borde söka en annan sysselsättning! Det är först när man behärska den, som man förstår språkets inre själ, om man säger så. Hur skulle det se ut utan grammatiska regler, uttals d:o etc. etc. Lyssna bara till våra kära stockholmare. De har i mångt och mycket missat både grammatiken och uttalet. Jag drar inga exempel här, det har jag redan gjort i tidigare inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar