Här kommer garaget
Fartyg med loftgång
Kapten Halls vågade satsning vår kära gamla Betula
Han har skäl till att vara ledsen
Det är inte lätt att vara båt numera.Gamle Kapten Halls vågade båtsatsning LB färjorna har försvunnit ut i Europa. Nuvarande bolaget är sålt till något som heter First State Investment och lär vara någon slags infrastrukturfond i Europa.
Vet de något om sjöfart? Man pratar om att upprätthålla turartraditionen. Den är utdöd sedan länge. Priserna på Scandlines blev för höga och matchades av krogarna i land.
De enda som finns kvar är Sundsbussen Pernille. Dom är rätt på den med en lagom stor båt, hyfsade priser och en glad och serviceinriktad personal.
Det kan bli så att de enda som styr Aurora & Co blir deras kaptener. Någon styrning från land har jag svårt att se skall kunna fungera med landkrabborna från investmentbolaget. Undertecknad har en liknande erfarenhet från en helt annan bransch.
Hur ser det ut för andra båtar då?
Titta på kryssningsbåtarna. De ser ut som ett tråkigt höghus från en lika tråkig förort med en massa balkonger som ingen kan vistas på ute till sjöss.
Bilbåtarna ser ut som flytande plåtväggar utan fönster och är lika höga som breda.
Bogserbåtarna ligger oftast sysslolösa vid kaj. Ett modernt fartyg har en massa propellrar och avancerad styrutrustning. De behöver ingen hjälp längre.
De flesta fartyg seglar numera fram i låg fart (=12-13 knop) för att spara bränsle. Hur kul är det för en fin båt som lätt skulle kunna fräsa fram i 25 knop
Till sist: En bild på ett fartyg som det skall se ut
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar