tisdag 13 januari 2015

Mobiltelefonernas dag på Fridas gata




Det där med reparation och utbyte av mobiler är inte helt lätt. Åtminstone för ett  äldre par på Frids gata.

Det började med att det behövdes ett nytt batteri till I-phonen. enl. uppgifter på nätet var det fullt möjligt att åtgärda, men lite komplicerat för en lekman att göra själv. Man fick räkna med att ett byte skulle kosta runt 800kr plus själva batteriet. Dyrt tyckte undertecknad.
Efter konsultation hos en vän rekommenderades en butik på S. Storgatan som fixade sådana här saker.

Väl på plats på angiven adress, kunde jag konstatera att den butiken var nerlagd. Inom promenadavstånd fanns dock en annan butik som handlade med telefoner. Jag hade en gång i tiden köpt en telefon hos dem. Där gavs jag beskedet att det inte var möjligt att byta batteri på min telefon. Sådan var konstruktionen enl. Damen bakom disken. Sedan sattes försäljningsarbetet igång med förslag om ny operatör, telefon etc etc. Mitt förtroende för  ovan nämnda Dam gick i botten och jag tackade för mig och gick vidare. Det känns som att det tarvas en översyn av bemanningen i vissa butiker i denna expansiva bransch.

Nästa mål blev min nätleverantörs butik på Kullagatan. Där blev jag, av en mycket trevlig tjej, rekommenderad att gå till Mobilklinken på Stortorget, vilket gjordes.

10 minuter senare hade min aj fån fått ett nytt batteri för en totalkostnad av 399kr.

Man måste vara om sig och kring sig eller som Hans Alfredsson sa´"omkringomsig" i mobilbranschen för att inte gå helt vilse.

Nu var det dags för nästa operation.
Fruns Sony Experia har levt sitt eget liv under en längre tid och nu var det dags att byta till något annat. Vi beslöt att åka ut till 3:s butik där abonnemanget var tecknat . Innan dess "räddade" undertecknad alla 326 bilderna och la´dem på vår externa hårddisk.

Väl på plats i butiken, servad av en trevlig och kunnig ung man, föll beslutet till slut på en Samsung. Priset för telefon och abonnemang bedömdes som helt OK.

Nu kommer vi till själva överföringsproceduren. Nedan redogörs punkt för punkt i den processen.

PÅ PLATS I BUTIKEN
Kontaktlista : Inga problem
Mail   :           Inga problem
Facebook:      Efter många om och men med lösenord hit och dit, lyckades mannen i butiken med att få igång Fruns Facebook.

PÅ FRIDAS GATA
Anslutn. till Wi-fi : Telefonen lyckades inte fånga upp nätverket. Det kom ett meddelande att det tog för lång tid. Detta tolkades som att telefonen var för slö. I detta skedet var vi rörande överens om att lämna tillbaka den förbannade apparaten och byta ut mot någon som inte var lika slö som denna. Det visade sig dock vid kontroll av modem att det hade lagt av och en omstart krävdes. Detta genomfördes och Wi-fi i telefonen var igång.

Instagram: Nu börjar eländet!
Import av appen lyckades till slut, men att komma igång var en helt annan historia. Det gick inte alls.
Efter allt macklande med lösenord,hotmail och g-mailadresser var programmet fortfarande inte igång.

Nu, när man drar ner "gardinen" på telefonen möts man av ett antal varningstrianglar som säger:
Kontoåtgärd krävs
Inloggningsfel
Autentiseringsproblem
Lösenord ändrat
etc etc.

För närvarande befinner vi oss i stadiet: Nu får någon fixa det åt oss!
Beslut har tagits om att åka tillbaka till butiken och där hoppas vi att samme trevlige herre hjälper oss ut ut djungeln till ett ett fungerande Instagram.


Slutrapport följer.

Efter ett kort besök på 3:s butik, Väla var instagramproblemet löst. Vi fick hjälp med användarnamn och sedan var allt löst och härmed är det frid och fröjd på Fridas gata med två fungerande mobiltelefoner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar