lördag 28 januari 2012

Effektivitet

 


I gÃ¥r lyssnade  jag pÃ¥ en Dam vid namn Anna Zetterberg, Hon talade om effektivitet pÃ¥ marknadsföreningens frukostmöte. Hennes huvudprincip är att : kasta - spara - göm (eller var det glöm?).

En gång i tiden hade jag en kollega i shippingbranschen som hade försäljningsansvaret för västra Sverige . Han var en av våra stjärnförsäljare, men administration med tillhörande pappersarbete var inte hans grej.

På hans skrivbord samlade han all inkommande info etc. i en hög. Högen växte sig ganska stor under en månad och då åtgärdades detta. Han kastade helt sonika bort ca en dm underifrån och upp rakt ner i papperskorgen.
Detta fungerade helt perfekt för honom. Skulle det någon gång inträffa att någon frågade honom om något specifikt brev, svarade han helt enkelt att det hade han aldrig fått det.

Mannen överlevde många turer hit och dit och fortsatte med att vara företagets bäste säljare.
Jag vet att någon av mina läsare vet vem personen är. Tyvärr finns han inte med oss längre, men det var en härlig grabb.

Alla ni med I-phone, "paddor", Outlook i mejlen etc. etc. lyd ett gott rÃ¥d: KASTA! Stäng sedan in dig pÃ¥ kontoret en dag och struktuera upp din vardag  och kom tillbaka igen fullt effektiv utan att vara stressad.
Oj då, nu började jag att bli seriös igen, därför slutar detta inlägg nu.


För mer info om effektivitet följ länken nedan:

http://www.motive.se/MoreAnna.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar