torsdag 12 januari 2012

Ack dessa datorer

Fanskapet hänger sig hela tiden! Värst var det när jag var ute på hemnet och tittade (vilket är en historia för sig). Det gick inte att byta sida - logga ut - logga in ien - tillbaka till hemnet. Samma sak upprepas.
Efter lite googlande och konsultation hos datafolk har följande åtgärder vidtagits.
- rensat bort gamla filer som inte behövs (internetfiler)
- tagit bort genvägar från skrivbordet
- tagit bort i stort sett alla s:k tillägg.
- uppdaterat alla plugins typ flash player, silver light etc. etc.
- uppdaterat Fire Fox (webbläsaren)
-avinstallerat onödiga program, typ importerade toolbars av olika slag.

Verkar det komplicerat? Inte alls. Det gäller att svära på duktigt hela tiden.

Om din dator hänger sig någon gång, går det bra att ringa. Min taxa är betydligt lägre än proffsens. Å andra sidan kan jag inte garantera att råden/tipsen är lika värdefulla som deras...

Nu kan jag inte komma på mer som jag har åtgärdat, men det är säkert något till.

Just här och nu kom det en uppmaning att uppdatera Quick Time från Apple. Det görs just för tillfället. Jag är inte säker på vad det programmet har för betydelse, men jag har ju haft det hela tiden och antar att det är bra att ha.

Det vore väl tusan om inte datorn skall fungera framöver.

Nu skall jag berätta varför jag var ute på hemnet.

Igår fick jag beskedet att en god vän hastigt och lustigt hade flytta till Halmstad. Jag trodde inte mina öron så idag har jag kollat. Först försökte jag att ringa upp, men det visade sig att han hade nytt mobilnummer - loggade in på Eniro och sökte efter NN , Helsingborg - ingen träff. HAN HADE SÄKERT FLYTTAT UTAN ATT MEDDELA UNDERTECKNAD! Nästa steg var att gå in på hemnet. Där fanns inte deras hus till salu. Jaha, då var det redan sålt kanske.
I detta läget släppte jag projektet, se orsaken ovan, och åkte till PC doktorn för rådgivning. Några goda råd fick jag och framtiden får utvisa om dom var något att ha.

På det igen! Nu kollade jag kartan på den lilla byn som i många år varit vännens hemvist. Jag hade ju glömt vad gatan hette, men jag hittade den. Åter till Eniro och sökning med gatunamn och vips så dök det upp några telefonnummer. På luren och det blev napp! Jag fick svar från vännen på deras gamla adress och lugnet har återvänt i sinnet. Där ser man hur snabbt några ord kan sätta igång en hel cirkus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar