fredag 24 mars 2023

 

Intressant särskrivning


Ibland undrar jag: Hur fasiken stavar vi egentligen?

Vi kan t.ex ta ordet PATIENT. 2:A konsonanten är ett T, men vi uttalar det med ett "S".

Logiskt sett borde det stå "PASIENT! Samma sak gäller på ordet "PATIENS". Kan någon språkkunnig förklara detta för mig? De är visserligen båda låneord från franskan, men ändå.


Sedan är det det där med minnet. Man kommer på en sak som man bara måste skriva om och kommentera. Det kan vara vad som helst. Problemet är att när man en stund senare går upp för trappan till datorn, har man totalt glömt bort vad det nu var man skulle skriva om.



Känns detta igen? Jag kan lova er, kära läsare, att det är mycket onödig information och tankar som ni har gått miste om enbart beroende på undertecknads glömska. Jag tittade just i min anteckningsbok i mobilen två anteckningar om saker jag skulle skriva om,  nämligen a/ bokförlagen och b/ våra moderna matvanor. Problemet är att jag kommer inte ihåg vad jag hade för synpunkter på de ämnena när jag gjorde anteckningarna. Det kommer kanske fram så småningom...

En helt annan sak! Nu får jag räkna med att sköta markservicen här på Fridas gata ett tag fram över. Frun har drabbats av bältros. Roligare kan man ha. Själv drabbades jag av det för ett antal år sedan och hade ont i en dryg månad.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar