tisdag 14 mars 2023

Det skånska språket

 

Det var ett tag sedan som undertecknad studerade vår vackra och välljudande dialekt.

Häromdagen kom jag atdt tänka på ett typiskt skånskt uttryck, nämligen:

På svenska heter "där borta" men vi säger "där hänne" och vart skall du hänn?

Kommer det från danskan , eller?

Det är bara i Skåne man får på flabben. I Sverige får man på käften. Håll flabben!

I Sverige heter det ballarna om det vi kallar för pungen här, eller koddapåsen för att vara lite grov. Ballarna här hos oss betyder skinkorna.

Någonstans bakåt i tiden i denna blogg finns det ett egenhändigt författa skånskt lexikon. Därför tänker jag inte upprepa det här.

Något som däremot bekymrar denne älskare av det skånska språket är att våra skorrande r håller på att försvinna. Det är bara att lyssna på barn och den yngre generationen. Det är ju tyvärr inget vi kan göra något åt. Det är bara att gilla läget. Språk utvecklas och förändras.

Ni skall dock veta att det gör ont i äktskånskt hjärta att se sin ädla dialekt försvinna.

Jag vill dock höja ett varningens finger på alla nya förkortningar som har dykt upp som en följd av språket i sms, tjattar och mail. Det känns inte riktigt bra. Min upplevelse kring detta fenomen är att språket utarmas och blir fattigare.

Jag har också noterat att barn och ungdomar skriver för hand alldeles för lite och får ett skrivspråk därefter och en handstil som liknar kråkfötter mer än bokstäver. Tack och lov forskar man nu på detta och jobbar för att införa mer handskrift i skolorna och lägga undan "paddorna" lite mera.

Go´middag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar