tisdag 18 februari 2020

Stora fixaredagen

Bildresultat för hemfix

Vissa dagar är man extra nöjd med sig själv.
Det började med att Frun hade synpunkter på lampor som inte fungerade i bokhylla + några andra spotlights.

Nu kom stunden då jag kände mig ordentligt motiverad och manad att åtgärda felen. Projekt som dessa måste få ta sin tid och få mogna i lugn och ro.

Sagt och gjort!
Spotlighten fixades på en minut. Det vara bara att rucka lite på glödlampan, så var det klart!
Nästa moment blev att montera filtfötter på sofforna för att skydda parketten. Bort med alla dynor
och framdragning av sofforna för att möjliggöra ryggläge och komma åt fötterna. Detta ingrepp uppskattades ej av den kinesiska nakenhunden Kenza som var på besök. Man flyttar inte på hennes kudde sådär utan vidare. Försiktigt lyfte jag hund och kudde till en något lugnare plats medan operation filtfötter genomfördes. Under operationen dök det upp a/ en scarf bakom soffan (frun blev glad för detta) och b/ en del smulor och damm som dammsugades bort.

Efter c:a 15 minuter var operationen klar med ryggen fortfarande oskadd och hunden kunde flytta tillbaka till sin vanliga position.

Samtidigt som operation soffa pågick, hittade jag, av en händelse, en transformator i förrådet som visade sig vara helt intakt. Den kopplades in och lampan som inte hade lyst på flera månader tändes.
Tyvärr kan jag inte här redogöra för varför man (undertecknad) hade lagt en intakt transformator i en låda i förrådet. Jag var helt övertygad om att den gamla hade kasserats och var därför inställd på att åka och köpa en ny, vilket nu aldrig behövdes.

Senare fick jag beröm för min insats.

Nu skall jag ner och titta på den händige Mandelmann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar