fredag 21 februari 2020

Åsså var det fredag igen

Ett vårtecken om något på Fridas gata.


Bildresultat för knarkvåldet i Mexiko
The big boss

Jag läste jag ett inlägg på FB att idag är det kontrolldag för lärkans sång. Jag har inte hört någon lärka drilla högt i skyn, men det kan bero på blåsten och icke minst allt regn. Lärkan kan ha kört fast i dyngan ute på åkrarna. Mitt allra säkraste vårtecken är att markiserna har gått ut idag. Solen är nu tillräckligt stark för att censorn skall reagera.

Idag har dagen också förgyllts med besök av tvillingarna. Undertecknad var ute på vandring med en av dem. Vi letade efter ekollon på Ekebacken, men fann inga. Jag är säker på att kurre ekorre har tagit hand om dem och har dem i säkert förvar i sitt bo.

På tal om allt och inget.
I ett reportage i dagens SvD kunde man läsa om gangsterkrigen i Mexiko och slaget om makten över narkotikan. Det är faktiskt så att de kriminella har tagit över i detta f.ö. korrupta land. Bl a kunde man läsa att vid ett tillfälle hade en gangster rymt från ett fängelse med poliseskort!
The big boss sitter inne sedan länge, men hans söner har tagit över verksamheten med hård hand.

Myndigheterna i Mexiko har inte längre kontroll!

Tanken om att vi kan vara på god väg mot samma problem här hemma finns där.
I går talade jag med en vän från Danmark som bekräftade att de har samma problem där.

Redan i förskolan måste vi kunna plocka upp de barn som verkar vara på fel väg och få dem åter upp på banan och förhindra vidare vandring in på den kriminella banan. Föräldrarna måste ta sitt ansvar för sina barn och inte lägga det på någon annan.

Sådär ja, nu har farbrorn på Fridas gata sagt sitt för idag. Det är snart dags för kålpudding.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar