OBS!Bläddra bakåt för år 2016, så hittar du del 1-10
KONFIRMATION
KONFIRMATION
På den tiden konfirmerade de
flesta sig. Även grabbarna grus i Laröd genomgick den processen.
Kyrkoherde Fredlund i Allerum
stod för det hela och vad jag minns var vi ganska snälla mot honom. Han var en
snäll person förenat med stor intigritet.
När det var dags för själva
ceremonin i kyrkan var det mörk kostym, vit skjorta och svarta skor för
pojkarna som gällde. Naturligtvis stack Bobbe ut som vanligt. Han hade
visserligen svarta skor men de var häftigt prydda med röda eldflammor. Den
lille pågen framförde ett önskemål till sin Mor om ett par likadana. Det blev
ett blankt avslag. När det gällde skjortan var det det nya materialet nylon som
gällde. Snacka om nylon!
Materialet andades inte, var
väldigt styvt och plagget kunde nästan stå för sig själv.
Trots denna brist på kvalité,
var det häftigt att ha just en nylonskjorta.
Man kan inte direkt påstå att
vi småpojkar blev religiösa av den undervisning som vi fick, men det var
trevligt att få en massa presenter på konfirmationsdagen.
MOTORFORDON
UTANFÖR TÅGAGATAN 11
Den lille killen i förgrunden är ballongförsäljarens
Bert
Putte och Per i bakgrunden
Tiden gick och nu hade
grabbarna skaffat mopeder. Ja, d.v.s. Putte hade en lätt motorcykel och
skinnpaj med axelvaddar för han var den äldste av oss. I och med hans nyfunna
transportmöjligheter, såg vi inte mycket av honom hemma i byn längre. Nu var
det tjejer och Rockstugan i Mjöhult som gällde. Han hade blivit knutte. Själv
hade jag redan då valt en annan stil nämligen Dixie varianten. Det var duffel
alt. Parkas och lugg som gällde. Läroverket hade stor påverkan på ens val av
stil.
Så småningom kom även Putte
med i den sortens kretsar.
Betr. Mopeder, var det ett
antal märken som gällde. Det allra mest populära var Puch och då framförallt de
första modellerna som kom från tillverkningslandet Tyskland. Där var det
tillåtet att köra i 70 km/h.
Här hemma var det 30 km/h
som var max tillåtna hastighet. Tyskarna hade därför plomberat de moppar som
skulle till Sverige genom att helt enkelt montera dit en lös plugg i insuget
som dämpade styrka och hastighet på fordonet. Alla grabbar, kom dock på tricket
att avhjälpa denna ”förmesning” av moppen. Pluggen satt löst och man använde
helt enkelt ett finger och drog ut eländet och vips, man for fram i 70 knyck.
Det var klart olagligt, men vem brydde sig. Så småningom svetsade tillverkaren
fast plomben, men då borrade vi upp insuget
stället.
Andra populära märken var:
Zündapp, Crescent, Monark, NSU, DKW, Husqvarna och kanske några till.
Det fanns ett antal sätt att
trimma en moppe på och här nämner jag några:
- Byte av hela cylinderpaketet i 1 HK och stället för 0,8 som var standard
- Om man satte dit mindre drev till kedjan, gick det också snabbare men tyvärr på bekostnad av styrkan. Det kunde ta flera minuter att komma upp i 70 .
Själv körde jag en för egna
intjänade pengar en Original. Detta var definitivt ingen häftig sak utan en
helt vanlig moppe utan bakfjädring, två-växlad och utrustad med vanlig sadel
och pakethållare.
Den dog en tragisk död några
år senare. Efter att ha stått ute över en vinter, gick det nte att få motorn
att gå runt. Då tänkte ynglingen att om man drog den uppför Tågabacken – sedan rullade
nerför frihjul upp till bra hastighet och sedan lägga i växeln, att problemet
skulle vara löst. Tyvärr blev det inte så. Det som i stället inträffade var att
en typ av kamrem av plast inne i motorn slets av.
Efter detta blev det fordonet
aldrig moped längre.
Utöver Putte fanns det en
grabb till som inte hade moped och det var Bobbe. Någonstans hade han hittat en
98 kubikare. Man kan säga att det är en blandning mellan moped och motorcykel.
Det krävdes dessutom körkort för lätt motorcykel för att köra den. Den detaljen
brydde sig dock inte Bobbe om.
Han hade ett litet problem
med sin lilla motorcykel och det var att motorn hängde lite på trekvart och
satt helt löst. Bultar och annat saknades. Bobbe hade lösningen på detta genom
att hårt knyta ett rejält rep runt motorn och ramen.
Lösningen fungerade inte.
Bobbe utbildade sig så småningom till sjöingenjör och gick i pension som chief
på, ett i Helsingborg, känt fartyg.
Vid ett tillfälle inträffade
en otäck olycka nere vid stranden. Lasse fulaskit, ja så kallades han, från
Pålsjö hade kommit över ett riktigt monster till motorcykel. Han vågade inte
förvara den i sitt hem med risken att Fadern lade cykeln i beslag. I stället
tillät dåvarande krögaren Birkvig på Larödbaden honom att förvara den i hans
garage.
Motorcykelkörkort var det
ingen som hade och alla ville provköra
på gräsängarna vid havet. En av dem hette Olsson. Hans förnamn minns jag
inte. Ordet hjälm var det ingen som kunde stava till, ej heller Olsson. Utan
hjälmen i full fart rakt ner i en håla bar vägen och där slutade det för
Olssons del. Han välte och låg medvetslös alldeles blå ansiktet vid sidan om den totalkraschade motorcykeln. Han kördes till
lasarettet med spräckt skallbas och var ganska illa däran. Mig veterligt
överlevde han utan men.
Någon mer vild framfart på
motorcykel blev det inte för någon i gänget mer. Tack och lov! Vi fortsatte med
våra mopeder i stället.
Genom Bobbes kontakter hängde
vi då och då nere i Pålsjö. Där hade han sina gamla kompisar. Gänget där hette pålsjögänget. Den lille pågen blev en
adjungerad medlem. Längre in mot staden vid järnvägsviadukten höll Maggagänget till. På Tågaborg hade vi tågaborgsgänget. Varje stadsdel hade
sitt gäng och en och annan drabbning mellan gängen förekom, men det var aldrig
så värst allvarligt. Den lille pågen var aldrig inblandad.
DEN MUSIKALISKA KARRIÄREN
Man kan lugnt säga att
karriären var kort men intensiv.
Egentligen började den redan
när vi bodde i Viken. Föräldrarna hade varit på Kiviks marknad och till den
lille pågen inhandlat en flöjt i tunn plåt. Det var samma teknik som på en
blockflöjt som gällde och efter ett litet tag lyckades pågen få fram en och
annan melodisnutt.
Så småningom utvecklade sig karriären
till ett liknande, men betydligt större blåsinstrument, nämligen klarinetten.
Det togs lektioner hos Hans
Franzen som var solist i Helsingborgs symfoniorkester. Han kunde sitt jobb, men
hans elever i vår årsklass låg långt efter. Bara det att få ton i eländet tog
sin tid. Så småningom blev oljudet till en och annan melodi och familjen
plågades med ett okänt antal solon.
Efter 3 år och en vild
avslutning i studentorkestern lades instrumentet på hyllan. Nu c:a 50 år senare
har jag fortfarande kvar klarinettstämman till studentsången i huvudet.
Kanske blir det en ny
klarinett igen såhär på äldre dagar. Vem vet?
Kompisarna hade börjat spela
gitarr och där stod jag med min klarinett. Det var dessutom så att klarinetten
var stämd i B- dur och gitarrerna i C-dur vilket innebar stora svårigheter när
vi gemensamt skulle spela efter noter.
Jag hann bli vuxen innan jag
hade en egen gura, spansk akustisk. Det var det som gällde på den tiden. Som
väl var fanns det alltid en kompis gitarr att låna fram till dess.
I byn bodde en, som
föräldrarna tyckte, en suspekt figur som kallades Mulen. Han drack dessutom
alkohol i något för stora mängder då och då. Hur som helst, var det Mulen som
lärde oss smågrabbar att spela gitarr. D.v.s. bara några ackord, men det räckte
mer än väl för oss.
Det bildades så småningom ett
band som vi döpte till ”The Revellers”.
Sättningen var fyra akustiska gitarrer, klarinett nedtagen från hyllan gen
(undertecknad) samt ibland ett pianodragspel trakterat av Putte. Putte kunde
spela Arholmavalsen och några till, men mest spelade även han gitarr.
Repetoaren var inte så
omfattande, men tillräcklig för att göra mindre framträdanden här och där som
t.ex. Larödbaden under valborgsfirandet, se bild. Jag vill minnas att vi en
gång blev ombedda att spela upp till dans på Larödbaden, men det blev inte så
bra. Ett framträdande på en gala på Konserthuset hann vi också med när vi låg
på toppen av vår karriär.
The
Revellers. Putte, Per, Thomas, Bobbe och Ryno
ETERMEDIA
Så småningom började även
Sveriges Television att sända i svart-vitt. TV2 kom senare. Nyhetsankare var en
man som hette Olle Björklund. Programutbudet var väldigt magert och jag kan
inte erinra mig om att vi småpojkar direkt drogs till den otympliga apparaten.
Det finaste man kunde ha på den tiden var en stor möbel med allt- i-ett, d.v.s.
TV, radio och grammofon. Hemma hos kompisen Putte fanns det en sådan pjäs. Det
var häftigt. Pjäsen var av märket Telefunken. Över huvud taget var det Tyskarna
som totalt dominerade marknaden på den tiden. Märkena var: Telefunken,
Blaupunkt, Graetz, Centrum och några till. Svenska märken var Luxor och
Radiola.
FM radion började någon gång
på den tiden också. Här var det mycket bättre ljud än på mellanvåg och långvåg.
Man lyssnade på Radio Syd, Radio Mercur och hade man en riktigt bra antenn i en
högt uppsatt position, kunde man få in tysk FM radio också. Från Tyskland bjöds
det ofta på tysk storbandsjazz som min storebror gillade skarpt. Själv tyckte
jag att den var lite tråkig. Tyskarna bjöd också på det allra bästa ljudet.
Radio Luxenburg som var den
tidens P-3 med mycket populärmusik förlorade mer och mer terräng. Dom sände ju
på mellanvåg och jämfört med FM var ljudet långt ifrån lika bra.
Tack vare Radio Syds och
Radio Mercurs reklamfinansierade s:k piratsändningar kom så småningom Sveriges
Radio P-3 igång. Monopolet började vakna till liv. Ibland kan pirater göra en
god gärning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar