torsdag 5 november 2015

Flyktingar

Givetvis skall vi ta emot flyktingar som kommer från brinnande krig och riskerar sina liv där, men det är inte helt lätt.
Det kommer flyktingar från framför allt Afghanistan, Irak, Syrien och Somalia. Mellan en del av dem råder ett djupt hat bl a annat för att de tillhör olika fraktioner inom Islam. Man vägrar t. ex att vistas i samma rum. Varför tror ni att Saudi Arabien och alla de arabiska emiraten inte har tagit emot e enda flykting? Denna osämja, anser jag och antagligen de flesta av oss, att vi inte vill ha importerad hit. Det måste flyktingarna kunna lägga bakom sig.

Rashatet mellan olika fraktioner i arabvärlden har helt kommit bort i debatten, men är ett faktum.

Jag tror att detta är en av anledningarna till folks ovilja att ta emot flyktingar. Man vill helt enkelt inte ha hit alla de osämjor som finns i arabvärlden.

För att proceduren skall bli bra, måste det finnas bostäder, utbildningsplatser som snabbt kan få med dem i vårt samhälle, skola, sjukvård etc. Om inte det kan klaras, måste antalet flyktingar skäras ner.
Helt enkelt för att det skall bli ett bra resultat i slutändan.

Vi har ju faktiskt delvis misslyckats med den förra flyktingvågen från Balkan. Många av dem lever fortfarande i sina "enklaver" och har inte någon störe kontakt med det svenska samhällslivet.
Inte helt sälla hör man på stan konversation mellan två utrikesfödda, oftast unga män "Jag kan aldrig tänka mig att bli en Svenne". Då undrar man varför de är kvar här?

Den svenska flatheten har spelat och spelar fortfarande en stor roll. Givetvis skall vi öppna upp både våra hjärtan och dörrar, men samtidigt får vi inte glömma att klargöra att så lever vi här och klart visa vad som krävs av en invandrare/flykting för att smidigt smälta in i det svenska samhället. Givetvis är det så att om man tror på Islam, skall man få fortsätta med det i frid.

Om jag hade varit en offentlig person hade det varit omöjligt för mig att yttra mig och säga:" Jag förstår mig inte på Islam" men eftersom jag inte är offentlig, säger jag det. I detta fallet är jag feminist. Islam trycker ju ner kvinnan fullt ut som man gjorde på medeltiden. Man har lagar från samma tidsålder, typ 1000 piskrapp, stening, hugga av en hand etc. Mer än så behöver jag inte lägga ut texten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar