måndag 11 november 2013

Var det bättre förr?

Jag tillhör definitivt inte dem som oförbehållsamt påstår att det var bättre förr, men efter lite funderande kom jag att tänka på en del saker

Småskalighet som i många fall är positivt, finns det inte mycket av idag. Affärsmännen kan helt enkelt inte överleva. Det har resulterat i att vi som  är ganska sårbara i all den fina stordriften.
T.ex:
Släpp en bomb i några bankers servrar och då slutar bankerna att fungera.
Bomba ICA:s lager i Helsingborg och livsmedelförsörjningen får sig en rejäl smäll
Hacka in i järnvägsbolagens datorer och trafiken stannar
Sabotera några strategiska elstationer och allt mörknar.

För 50-60 år sedan  hade vi en väl utbredd småskalighet.
Bara i mitt kvarter fanns speceriaffär, mjölkaffär,grönsakshandlare, bilhandlare, bilverkstad, tobaksaffär, frisör och konditori som kunde förse vårt hushåll med det allra nödvändigaste och dom överlevde. I byarna utanför staden fanns det oftast olika leverantörer som dök upp ung. en gång i veckan som t.ex. fiskbilen, grönsakshandlaren, kötthandlaren och bryggaren (han med lastbilen full av läsk, öl och svagdricka). Även på landet kunde man klara sig utan bil. Servicen kom ju till dig.
Det fanns gott om småbönder som kunde klara många av de nödvändiga livsmedelsleveranserna direkt från gård till hushåll.

Många eldade med koks eller ved i egen panna. Något fjärrvärmeverk var man inte beroende av.
Många hade en källare att krypa ner i om det blev alldeles för kallt. I en källare blir det aldrig lägre än 8 plusgrader.

Nej, jag vill inte ha den tiden tillbaka, men jag saknar småskaligheten. Titta bara hur våra affärsmän i citykärnorna kämpar för sin överlevnad i skuggan av stormarknader och näthandel.

Börjar jag bli gammal eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar