måndag 18 november 2013

Svenska Amerika Linien nostalgi

 Konsthantverk från Bali nästan i sin rätta miljö
En väl använd öppnare från S.A.L


Den gamla byrån i garaget skall renoveras och användas i en växande familj.

Totalt bortglömd i en av lådorna ligger min gamla balifigur. Lika vacker som hon var för er än 40 år sedan.
På Bali kostade hon nog ett par tre dollars. På den tiden kunde man även betala med kristallprismor och annat blänkande. Då var inte lokalbefolkningen lika urbaniserad som numera. Nu har Damen fått sin plats på kontoret. Jag tror inte att det är "läge" att placera henne på paradplats i vardagsrummet.

I en av lådorna låg det också en väl använd gammal flasköppnare i teak föreställande en fisk. Det var en av souvenirerna som man kunde köpa ombord. I dag betingar alla de ett ganska högt värde. Hade öppnaren varit hel, ikunde den kanske vara värd en slant. Härom året såg jag en fickkniv  från Svenska Amerika Linien på an antikmarknad. Dom ville ha 500kr för den


1 kommentar:

  1. Hej Per! Jag och min mamma sitter och försöker hitta rätt på hennes försvunne far, min morfar. Hans namn är Vittorio Ferrari. Vi vet att han jobbade på S.A.L m/s gripsholm 1971 men vi vet ej när han började där. Vet du om man kan hitta rätt på besättningslistor eller liknande? / Mina
    m_g93@hotmail.com

    SvaraRadera