fredag 17 maj 2013

Teknikveckan

Veckan som gått har präglats av avancerad teknik!

Först ut var en trådlös cykeldator från Biltema. Efter många om och men fick jag kontakt mellan magnet och avläsare, men det blev en hel del googlande innan. De små, stundals oläsliga, beskrivningarna är inte alltid så klara i sitt språk. Dessutom lyckades jag sabba en plaststripe som används till fastsättningen av utrustningen. Beijer Bygg hade sådana i lager och monteringen kunde fortsätta. Hur som helst så fungerar den nu med hastighet, klocka, termometer, trippmätare, genomsnittshastighet, högsta och lägsta hastighet. Detta är ju basfunktioner som alla cyklister borde vara utrustade med... Eller?

Nästa projekt var cykelhållaren till bilen från samma leverantör. Jag köpte den dyraste a´319kr bara för att försäkra mig om att kunna lasta två cyklar samtidigt. Väl monterad var det stört omöjligt att få den sluta glappa i sidled. Undertecknad spände skruven tills "plastratten" blev uppsliten för att sedan fortsätta med en fast nyckel. Till slut gick skruven av och ställningen glappade fortfarande.

Iväg till Biltema, i tron om att jag hade skruvat åt fel håll, för att där införskaffa en ny skruv. Det visade sig att några sådana fanns inte. Färden fortsatte till Tools där skruvar med mutter fanns. Som tur var köpte jag två st. för 7 kr. Muttern till den ena skruven behövdes för att låsa huvudet på den jag använde.

Nya försök startades upp och hållaren glappade fortfarande. Dessutom visade det sig att jag hade skruvat åt rätt hål från början.

Efter att ha sovit på saken togs beslut att återvända till Biltema och reklamera. Detta var inga som helst problem. För pengarna köptes en ny hos Harald Nyborg och det blev pengar över till både extra straps och skrivarpapper till skrivaren. Den nya, lite enklare, hållaren fungerar alldeles utmärkt. För säkerhets skull provlastade båda våra cyklar och det fungerade.

Nu är han nöjd såhär ett antal frustrationsfyllda timmar senare.

Grillen väntar och det vankas lammstek i kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar