onsdag 1 maj 2013

1:a maj

Nä, jag tänker inte sjunga Internationalen och det beror inte på dålig sångröst.
Det får bli "Sköna maj välkommen...." i stället. Nu är grillen framme och gräset har börjat växa. Mina tagetesfrö från i fjol har också börjat att skjuta skott i sin kruka i köket. Springvattnet i dammen är igång.
Idag blev det den första rejäla långturen per cykel. Jag passerade Mäster Palms Plats och bevittnade förberedelserna till tåget. Mer än så blev det inte. Resten av dagen har tillbringats på en solig altan med SVD korsord. En behaglig sysselsättning en fantastisk majdag som denna. Vad mer kan man önska sig?

För nästan ett år sedan var vi i Istanbul och där sprang vi på en matthandlare vid namn Hassan. Vi besökte hans affär och han var mycket angelägen om att sälja mattor till oss. Trots att priserna i vissa fall halverades, blev det dock ingen affär.Hassan var förresten svensktalande efter en period under sitt liv här i Sverige.

Samme Hassan ringde upp igår från någonstans här i staden! Hans historia var att han hade sålt några mattor till en familj här i Helsingborg, men av olika anledningar löste dom aldrig ut dom. Nu står Hassan här med ett antal mattor som han , enligt vad han påstår, inte ha möjlighet att ta tillbaka till Turkiet. Tullen skulle bli alltför hög. Mitt telefonnummer hade han uppenbarligen sparat och nu var han angelägen om att sälja godset till mig.

Det blev ingen affär av och Hassan fick antagligen sätta sig ner och ringa vidare. Det är tufft att vara matthandlare från Turkiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar