lördag 13 april 2013

Tågnyheter










Äntligen har Skånetrafiken vaknat upp. Exakt kl. 10.45 idag passerade förebilden till deras nya giv Ramlösa station.
Tanken  är, enl. välunderrättade källor, att införa 1:a klass saloon de luxe på sträckan Helsingborg - Malmö.

För det ändamålet lånade man in Orientexpressen som ändå var på genomresa för att utröna möjligheterna till den nya given. Orientexpressen erbjuder allt det som man planerar att införa. Nämligen 3 restauranger, 1 pianobar,sovkupéer, tillräcklig betjäning och dessutom ett tåg som håller tidtabellen på minuten.

Biljettpriserna är inte fastställda ännu, men dom förväntas ligga betydligt högre än de nuvarande. På Orientexpressen kostar en t/r Venedig - Stockholm ca 40.000kr exklusive dryck. Med detta priset som utgångsläge får vi se till att Jo-jo kortet är rejält laddat inför resan. Framtiden får utvisa om det finns marknad för en satsning av denna kalibern.

Historien bakom Orientexpressen är ganska fantastisk. Som de flesta vet trafikerade man från början Paris- Istanbul och många har säkert läst Aghata Chrsisties bok "Mordet på Orientexpressen". Miljön är tidigt 1900 tal.

Så småningom lades linjen ner och vagnarna hamnade lite här och var och förfallet var i stort sett totalt när en excentrisk mångmiljonär (Grundaren till rederiet SEA Containers) letade upp alla Waggon -Lits vagnarna och genomförde en totalrenovering till det skick dom befinner sig i dag och nu transporterar välbesuttna turister som nostalgiskt kan njuta av dåtidens lyx i modern förpackning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar