torsdag 7 februari 2013

Krogspråk



Kära läsare!
Det är möjligt att jag har varit inne på detta ämne förut, men det måste vara så pass länge sedan att de flesta av oss har glömt bort det.

Framför mig har jag en mapp på 28 a-4 sidor fyllda med olika uttryck i bokstavsordning, men jag tänker inte ta upp dom här och nu. Det får bli några kul uttryck som jag har snappat upp bland personalen under mina nästan 20 år i krog/hotellbranschen.Om det är någon här bland er läsare som som skulle vilja veta vad jag hittade på under de andra ca 25 åren,är det bara till att lägga in en kommentar till detta inlägget.

Jag räknar med att någon gång framöver berätta lite om den tiden, eftersom det är ej är troligt att det kommer någon kommentar som inte är intresserad. Under de fyra år som jag har bloggat, har det inte inkommit fler kommentarer än att det går att räkna på mina 10 fingrar. Jag tolkar det som att ni håller med mig i allt.

Nu till några kul uttryck. Många av dom kommer från en gammal räv och original i branschen. Han är numera pensionerad och helt utan, vad jag vet, yrkesskador. När man skakar hand med honom, förstår man varför.
Där finns kråsor. Med åldern har han, som många av oss andra blivit ganska tunnhårig och har fått smeknamnet
"Harry Flint".

Fågelfrö    = jordnötter
Myrägg    = ris
Pasta       = bugafylla eller skosnören
Paddel    = Thesked
Stamp    = potatismos
Kostymnissar = "pinnar" (ensamma vid bordet)
Kaninmat = salladsbuffén
Pingpongbollar = köttbullar
Grönfoder= sallad
Detta försvann som en måsskit i dimman = smakade gott.
Bruna byxor = bruna bönor
Kollaps  = kallops
Kinatand = majskorn
Soignéstationen = disken
Chili con Arne = Chili con Carne
Pass på en nybörjare - Då ville Harry Flint komma fram snabbt.

Denne man hade för övrigt oftast ganska bråttom. Han hade inte tid att vänta på att svängdörrarna ut till matsalen hade öppnats utan gav ofta dörren en rejäl spark vilket så småningom resulterade i en renovering av öppningsmekanismen. Vad det kostade krögaren, skall jag inte ta upp här.

För övrigt var det igår landskamp mellan Sverige och Argentina med Zlatan och Messi i huvudrollerna.
Intresset för fotboll i detta huset är väldigt olika. Medan matchen pågick lästes det bl a Svensk Damtidning och frågan om vilka som spelade kom också upp. Nämnas bör att det protesterades inte över mitt val av TV underhållning denna afton, trots en del andra program som partnern gärna hade velat titta på. Som väl är finns ju Svt Play

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar