måndag 6 februari 2012

Dry Martini

Nu vill jag en gång för alla göra klart vad Dry Martini är.

För några dagar sedan befann jag mig tillsammans med några vänner ombord på en av våra flytande krogar i staden. Dom hade ett paketerbjudande som inkluderade en Dry Martini, förrätt och varmrätt. Vi antog detta och drinkarna kom in. Genast kunde undertecknad konstatera att det var inte några Dyr Martinis. Det såg man på mängden.


En cocktail, vilket dryan är, skall alltid innehålla 6 cl alkohol och det gjorde inte den som serverades oss. På vår fråga upplyste servitrisen oss att den innehöll 3 cl gin och 2 cl martini. Allt som inte består av 5 cl gin och max 1 cl martini är inte en Dry Martini utan något helt annat.

Helst skall man använda en smakrik gin, typ Bombay Saphire, men Beefeater går bra det med.Detta skall skakas eller röras med Noilly Prat och inget annat. Sedan är det en smaksak om den är shaken eller stirred. Det är också en smaksak att ha oliver i eller vid sidan. Själv tycker jag att drinken kan bli lite oljig med oliven i. En tunn tunn slice av citronskal tycker jag är det bästa.

Som sagt, att en förhoppningsvis utbildad svensk bartender på våra färjor inte blandar en riktigt Dry Martini, är väldigt beklagligt och ett hån mot en av världens mest serverade cocktails.

Til slut kan det meddelas att det råder skilda meningar om var drinken har sitt ursprung. En del påstår att det var en barmästare på Svenska Amerika Linien som "uppfann" den. Den teorin stöder jag naturligtvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar