måndag 29 augusti 2011

Sensommar på Österlen

 En trollslända i rosenbusken på Fridas gata. Min gamla Canon kan än...

Årets andra skörd från Lillehem på Österlen

Det blev drygt 1 kg till. Nu är såsen räddad till Kalles 30 årskalas. Undertecknad plockade även ett antal stolt fjällskivling (ej med på bild). Dom fick jag äta alldeles själv eftersom min närmaste är inte riktigt säker. Jag smörstekte dom rakt upp och ner och njöt dom på en macka i alla sin delikata enkelhet. Det ägde rum för 3 timmar sedan och jag är fortfarande vid liv.

Vistelsen i Lillehem blev kort och intensiv. Värdparet tog väl hand om sina gäster med god mat och förevisning av härliga kantarellgömmor. Värden, som är en bygdens son, berättade ingående och kunnigt om sin gamla fina hemtrakt i denna del av det vackra Österlen på väg till och från kantarellplatserna. Mycket intressant.

Hemvägen gick via Kivik där det inhandlades frukt från årets skörd och lite annat smått och gott med lokal anknytning. Vi gjorde också ett besök hos en fastighetsmäklare där vi har bekanta. Kontoret var öppet, men ingen var där.  Färden gick vidare till Ingelstad där vi försåg oss med kalkon i olika former.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar