onsdag 9 mars 2011

Tisdagen den 8 mars

SPF;s ordförande i tidsenlig tappning. För 45 år sedan var den ganska typisk. Visst har han god smak.
Det bjöds på tårta med logga

 Sven Holger Håkansson, Helsingborgs Handelsklubb. Även känd som Dumlemannen



Även för en utvilad och pigg pensionär blev tisdagen den 8 mars en jäktig dag, men med friskt mod och god hälsa, uppstod inga problem med genomförandet av dagens program.

Kl. 09.15 var det dags för EKG på lasarettet
Kl 09.45 tog läkaren emot och kollade upp med ultraljud och allmän kontroll. Allt hade fortlöpt utan komplikationer och patienten klassades som fullt frisk. Dock var kolesterolvärdet i högsta laget så det blir väl att dra ner på sötsaker och choklad. Återbesök om ett år.

Sedan blev det full fart på påkarna ner till SPF:s kontor för att packa ner datautrustning inför månadsmötet och dessutom 45 års jubileum. På vägen till möteslokalen fyllde vi på bränsle på bagels café. Vi (vi var undertecknad, George Begtsson, Johan Bohlin och Ordf. Jan Hult)visste att det inte skulle bli någon lunch.


På plats fungerade allt i stort sett bra bortsett från att det blev lite strul med ljudet precis när Ordf. skulle träda in i sin , dagen till ära, speciella utstyrsel. Ljudet bara försvann, men allert tekniker fick igång det så småningom och vår käre ordförande kunde göra en bejublad entré efter en introvideo med Rolling Stones och" Satisfaction"

För min del var det premiär för att sköta bildspelet under mötet och det fungerade hyfsat, tyckte nog dom flesta. Det var ju bara jag som visste vilka små misstag som begicks under spelets gång.

Kl. 17.30 befann jag mig på Jacob Hansens hus för att för Helsingborgs Handelsklubb berätta lite om Svenska Amerika Linien. Handelsklubben är en liten trevlig klubb med ca 25 medlemmar - fyllde 100 år 2004 - från början bestående av enbart revisorer. Detta har ändrats på genom åren och har representation även från andra verksamheter numera. Ett klokt beslut, känns det som. På plats fanns det för mig en del kända profiler, se bild. Kul!
Man sparar inte på krutet. Innan mitt föredrag bjöds en utsökt 3-rätter meny levererad från Gastro. Först kom det in en skaldjursröra på skagenvis med bl. a hummer. Som varmrätt bjöds en mör och precis lagom stekt s:k striploin steak med både bearnaise- och portvinssås och som dessert färska bär med hemmagjord glass och choklamousse. Självklart bjöds utsökta viner till. Jag tackar härmed ordf Sven och tf klubbmästare Iwan för en utsökt måltid.

Innan kaffet och cognacen  höll jag mitt föredrag med hjälp av en power point presentation. Av skratten och alla frågor att döma, blev det nog ganska uppskattat. Utöver den utsökta middagen blev jag dessutom förärad en god flaska whisky. Av Sven Holger fick jag dessutom ett erbjudande att gå med i klubben. Vi får väl se.

Med tanke på min dyrbara last i form av  dator och god dryck, blev det taxi hem. Det kändes inte riktigt säkert att vara ensam på sta´n i det läget


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar