söndag 13 mars 2011

Hästhopparkväll på Scandic

När jag var där var baren fullsatt. Allra mest då det var final på melodifestivalen och Erik Saade vann.


Kl 18.00 trädde man i tjänst. Som nämnt vid ett tidigare tillfälle skulle den bestå av att vara: rundningsmärke, nisse, gäst- och hästsnackare (det var ju fullt av hästfolk i huset), bordsplacerare, säljare, springschas, buffévakt etc. Tack vare starkt stöd av alla duktiga som var inne och jobbade, gick det bra även för den gamle.
 Tjejen i disken frågade mig vid ett tillfälle när jag började jobba här. Mitt svar var: "för länge sedan och nu är jag pensionär och hoppar in ibland..."
Det är klart att lite ringrostig blir man efter så lång tid  utanför hetluften, men å andra sidan var det inte så mycket som hade förändrats så gubben kom ganska snabbt in i ruljansen.

Min gamla käpphäst som är att alltid prata, slänga lite käft och vara glad mot gästerna håller fortfarande. Det är ganska ovanligt med missnöjda gäster efter ett sådant bemötande. Visst glömde jag ett och annat, men allting går att fixa.Vid ett tillfälle fick jag muta med ett glas vin och Damen, som hade beställt en raggmunk som trillade bort bland beställningarna, blev glad igen.Jag levererade vinet till henne innan hon hade druckit upp sin mjölk,( som var avsedd till raggmunken) med hänvisning till att jag kanske skulle glömma bort när det väl var dags för henne att avnjuta vinet efter raggmunken. Hon fick vänta ung. 5 min. extra, men som sagt, hennes humör var på topp ändå. Senare visade det sig att kocken hade fått beställningen och vi fick en raggmunk över som tyvärr aldrig blev såld. Sådant händer ibland när det är fullt ös.

Förlåt Kristina. Om vinprocenten inte stämmer vid inventeringen. Nu vet du orsaken. Damen lämnade matsalen med ett glatt leende på läpparna.
Förlåt Flemming. Om matprocenten inte stämmer så vet du att det beror på en raggmunk. Här hittar du säkert en bråkdel av en procent.

En stor eloge till köket också. God mat och fint flyt hela tiden. Perfekt beräknad mängd fläskfilé till buffén och det blev nästan inget svinn. Sånt gillar alla ni som jobbar och har ansvar för bruttovinsterna.

Kl 23.45 kom undertecknad hem efter en hektisk men trevlig kväll. Han somnade in ganska snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar