fredag 7 april 2023

En tillbakablick

 


Tänk vilken explosionsartad utveckling det har skett på IT sidan.
På -70 talet jobbade jag i shippingbranschen. Vi låg efter dåtidens mått ganska långt framme när det gällde nyheter inom administration och annat.
Det inhandlades en till bokföringen. Denna maskin upptog nästan ett helt rum och temperaturen fick inte överstiga en viss grad. Luftkonditionering krävdes.
Dagens mobiltelefoner klarar mer än denna maskin. Det enda den kunde var att fakturera och kanske lite mer. Jag minns inte så noga.

Inte bara IT sektorn har utvecklats utan även språket När det gäller språket tycker jag att man även kan konstateras en viss avveckling och en massa låne- och nya ord.

FÖRR                                NU
Personalchef                        HR manager
Bokhållare                            Controller
Arkiv                                    File
Direktör                                CEO( Chief operating officer)
Disponent                              -"-
Barnen                                   Kidsen
Binda samman                       Connecta

Listan kan säkert göras längre, men jag kommer inte på flera just nu. Det dyker väl upp något framöver. Noteras kan att alla nya ord är engelska.
Nu när vi ändå är inne på språk har jag även notera att de flestas av de typiska skånska orden som undertecknad och hans kompisar hade i sin vardagsvokabulär, finns inte längre.
Ett exempel av många är kondom. Det hette kodong när jag var grabb. Det kommer mera...
I afton serveras det färsk svensk oxfilé. Det börjar närma sig och jag bef att å avsluta dagens inlägg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar