tisdag 1 mars 2022

Stöd till Ukraina






 Nu har jag lämnat mina små bidrag till  Ukraina. Lite till Röda korset och lite via Odd Fellow till Frälsningsarmén. Båda organisationerna är på plats. Min loge räknar med att bidra med minst 10.000kr. Från alla Sveriges ca 200 loger, blir det mycket pengar.

Jag tror fortfarande inte att Putin kommer att lyckas. Det finns en oerhört stark vilja till försvar hos Ukrainarna. Nu ramlar det dessutom in vapen från hela Europa. Putin har långt ifrån  alla ryssar på sin sida. Det kan vi se på alla demonstrationer som  bryter ut över hela Ryssland. Det kanske bara är en tidsfråga tills de höga militärerna kring Putin går emot honom.

Än så länge går det oväntat trögt för invasionsstyrkorna. Även om de är överlägsna i vapenstyrka och antal soldater hjälper det inte om inte den rätta motivationen finns hos de ryska soldaterna.

Strider inne i stadskärnorna är aldrig till anfallsstyrkornas fördel. Här vinner lokalbefolkningen där nästan alla har vapen, både skjutvapen och hemmagjorda molotovcocktails. Dessutom känner de terrängen.

Det kommer att bli blodigt, men jag tror inte att ryssarna lyckas, vilket betyder att Hr Putins karriär är slut.

Dessutom är det så att Europa har aldrig visat sig så enat som nu. Det hade inte diktatorn och den gamle kommunisten räknat med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar