lördag 12 mars 2022

Hälsotillståndet mitt i vårvädret

 

Först vill jag dock meddela att vi på Fridas gata hedrar Ukraina i våra planteringar.




Just händer det mycket kring hälsotillståndet för undertecknad.
I torsdags morgon vaknade han med suddig syn på höger öga. Det varade i ung 1 timme. På kvällen återkom samma fenomen.

Efter frukost i fredags rådde Frun mig att ringa ögonkliniken. De rådde mig att kontakta husläkaren, vilket jag gjorde. Läkaren kunde inte hitta något fel med synen utan skickade mig akut till ögonkliniken. Jag hade 20 minuter på mig att förflytta mig från Elineberg till lasarettet. Bilen skulle också parkeras. Jag infann mig på minuten i exakt tid.

En noggrann undersökning gjordes av både sjuksköterska och läkare utan att några fel på ögonen kunde konstateras.

Ögonkliniken skickade undertecknad direkt till medicinakuten för kontroll om det kunde röra sig om ett "frö" till stroke som orsak till dimridån. Det togs blodprov , genomlysning med datortomografi och intervjuer med ett antal läkare. Man testade rörelseförmågan på flera olika sätt. Till slut, efter ung. 7 timmars besök beslöt sig läkarna för att gå vidare eftersom det fanns förutsättningar, dock ej överhängande, för stroke, s:k TIA/stroke. Det handlar om blodfetter, vitsubstansförändringar och några vida ventriklar vad nu allt detta betyder.

Jag kan också meddela att jag enligt min journal inte har någon slagsida eller någon blödning i hjärnan. Vad slagsida innebär är en fråga jag skall ställa på måndag. Som en gammal sjöfarare borde jag veta, men...

Nu skall jag på måndag gå till den neurologiska akutdagvården. Detta kommer att ta hela dagen. Det lär vara långa väntetider mellan de olika "passen". Man skall ha medhavd frukost. Den får bli ganska påver för jag tror inte att de tillhandahåller stekjärn till Baconet.

Jag känner mig ganska trygg med situationen. Vården tar det på allvar och kära Frun har gått upp i stabsläge och har full koll på läget. Det uppskattas!

F.ö. mår han bra



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar