tisdag 11 januari 2022

Under årets första dagar

 

Var skall en knähund vara om inte i knät

En uppskattad julklapp från Liv var uppskattad


Bal på Hagen trettonde afton

Detta är min plats!

En f.d. vattenpöl på en skogsväg

Här grillas det i Pålsjöskog




Undertecknad mot slutet av året...


Årets första dagar präglades av sträng vinterkyla - åtminstone på det småländska höglandet. 15 gr kallt på natten. Då gällde att sätta rejäl fart på spisarna och få dem glödheta. Vår eldvakt Gunnel skötte detta med bravur. I behaglig spisvärme kunde vi fira trettonde afton med stor värdighet med god mat och dryck, se bild.
Dansen ställdes dock in p g a  rådande covid situation.

Grillningen med små barn i Pålsjö skog var snöfri, men nästan lika kall som uppe på Hagen. Aktiviteten uppskattades. Korven var god och promenaden efteråt kändes stärkande.

Från det ena till det andra kan undertecknad upplysa er läsare om att han har återupptagit Arne Tammers "en kvart om dagen". Ni som är unga har inte en aning om vem han var. Han var en kroppsbyggare under -50 och -60 talet som uppmanade folk att vika en kvart om dagen till att stärka kroppen och sålde ett program för det. Nu har jag inte det programmet utan kör mitt eget hittepå med lite varierade rörelser varvat med lätta hantlar (2 kg). Jag har tyngre, men de får vänta. Den dåliga balansen blir något bättre för varje dag som går och kroppen känns mjukare. Åtminstone inbillar jag mig det. Det kan ju inte skada precis. Jag håller hårt på att man skall inte överanstränga sig...

Strax kommer nyheterna kl 17 på TV. Vi får kanske höra några nyheter om Putins hot mot Ukraina och resten av västvärlden. Han vill dessutom bestämma om Finland och Sverige skall gå med i NATO. Enl. vår ÖB är läget allvarligt. Hotar ett nytt krig eller? Alltmedan reporter Kristoffersson på TV 4 ältar in sig i statsministerns städbolag som skickade en städerska utan uppehållstillstånd till hennes hem. Har han inget viktigare att rapportera om.? Inte för att jag delar statsministerns politiska uppfattning, men hon har ingen skuld i detta fallet.

Nu är det nyheter. God middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar